Touren in Noorwegen

20 september 2016 - Trondheim, Noorwegen

De komende 3 weken zal ik met mijn oom Etienne door Noorwegen reizen. Hij geeft theatervoorstellingen op verschillende scholen en ditmaal in de provincie Sør-Trøndelag. Dit ligt in ‘midden’ Noorwegen en de dichtstbijzijnde grote stad is Trondheim, deze zullen we in de weekenden onveilig gaan maken. Ik ben meegenomen als ‘technicus’ voor de show, maar hier heb ik nagenoeg geen verstand van haha, dus de werkelijke reden is chauffeur spelen, helpen op- en afbreken, Etienne gezelschap houden en natuurlijk genieten van de mooie natuur!

Zaterdag 3 september

5.30u ging de wekker, snel onder de douche springen en de laatste dingen inpakken aangezien ik hier gisteren niet helemaal aan toegekomen was. Stefan was netjes op tijd om 6.30u om me naar Etienne in Heerlen te brengen. Vanuit hier zou het 5 uurtjes rijden zijn naar Kiel (Duitsland) waar we om 14u de boot zouden hebben naar Oslo. Misschien voel je hem al aankomen, het was erg druk op de weg, drukker dan normaal met erg veel files. In de tientallen keren dat Etienne deze reis heeft gemaakt, heeft hij slechts 1x de boot gemist, nou mensen dit is de eerste x dat ik deze reis maak en meteen missen we de boot haha. Na gebeld te hebben met de firma Color Line konden we gelukkig de boot een dag later nemen en hoefden we geen extra kosten te betalen. Echter zou dan wel het optreden van maandag vervallen. Vervelend maar het is niet anders, gelukkig dacht Etienne er ook zo over en waren we het al snel vergeten toen we ’s middags, nadat we een hotel hadden gevonden, lekker in de zon op het terras een biertje en een cola light dronken in Kiel. In de avond een hapje gaan eten bij een Mexicaan en vervolgens waren we allebei kapot en zijn we op tijd naar bed gegaan.

Zondag 4 september

Redelijk bijgeslapen zijn we rond 10u gaan ontbijten, het ontbijt was op de bovenste etage met een uitzicht over de stad (dit is trouwens anders dan een standaard backpackers ontbijt, hier kan ik wel aan wennen). In de verte zag ik een enorm schip liggen waarna Etienne me vertelde dat we die moesten hebben. Hopelijk gaat het vandaag dan wel lukken haha. Het was een uur of 13 toen we met de auto de boot op reden, allemaal strak geregeld natuurlijk. Op zoek naar de hut, gelukkig kende Etienne de boot op zijn duimpje dus al vrij snel waren we bij de hut. Ik had niet verwacht dat mijn eigen hut zo groot was op een boot, oh ja Nick en de mini bar mag leeg vertelde Etienne toen ik de kamer in liep (dat is natuurlijk geen probleem!). Vervolgens heb ik een rondleiding over de boot gekregen, mijn lieve hemel had wel veel voorgesteld ervan maar dat het zo groot was. Van zwembaden, complete winkelstraat, tax free gedeelte, verschillende restaurants, barretjes, casino, theater, discotheek het kon niet op. Nou hier zouden we de tijd wel om krijgen, jammer dat het maar 1 dag is. In de avond hebben we heerlijk gegeten in het restaurant, een gokje gewaagd in het casino, de musical bekeken in het theater, een drone gekocht bij het taks free gedeelte en verschillende drankjes gedaan in de diverse barretjes.

Maandag 5 september

De bedoeling was om 8 uur op de 15e etage te staan en te filmen als we de fjorden in zouden varen, echter was ik iets te laat opgestaan. Werd er ook nog omgeroepen dat de boot ruim een half uur eerder zou aankomen dus viel alles in het water. Dan maar ontbijten en op de terugweg filmen. Ontbijten deden we aan de achterkant van het schip, vanuit deze ruimte keek je door een grote glaswand naar buiten en dit was een prachtig beeld! Aangezien we op tijd van de boot waren en niet werden gecontroleerd door de douane besloten we Oslo even in te gaan waar ik wederom een korte rondleiding kreeg. Langs het koninklijk paleis, een nieuwe wijk langs het water (tot 5 jaar geleden was hier alleen water en nu stond het volgebouwd, niet te geloven wel erg mooi!), het bekende gebouw waar jaarlijks de nobelprijs wordt uitgereikt en het opera gebouw waar we helaas te weinig tijd voor hadden maar op een later tijdstip in Oslo naar binnen zouden gaan. Wat me meteen opviel was hoe schoon en netjes deze stad is, nergens rotzooi op de straat te bekennen, ook alle gebouwen zien er pico bello uit en niet te vergeten hoeveel mooi vrouwelijk schoon hier rond loopt, dat heb ik nog nergens gezien haha! Om 12u vertrokken we richting Oppdal waar ons hotel ligt voor de komende 2 nachten. Het begin was autoweg (rondom Oslo) waar je 100-110 km per uur kon rijden maar na een uurtje veranderde dit in 80 km/u wegen en sommige stukken mocht je zelfs maar 50 km per uur. Wel werd het landschap steeds mooier en mooier hoe noordelijker we kwamen. En overal water! Vanuit de bergen zag je het water zo omlaag stromen dat weer uitkwam in kleine riviertjes langs de wegen. We verbleven in het Skifer hotel, vrij nieuw hotel met moderne inrichting. Hier hebben we dan ’s avonds ook gegeten, een heerlijke entrecote stond op het menu, maar dat mag ook wel voor deze prijs haha. Na het eten ben ik op mijn hotelkamer begonnen aan het tweede seizoen van Narcos op netflix en uiteindelijk op tijd gaan slapen.

Dinsdag 6 september

Vandaag stonden de eerste twee optredens gepland op een school in de buurt van het hotel. We waren ruim op tijd aanwezig, zodat we alles op ons gemak konden opbouwen.

Met het aansluiten van alle apparatuur bleek er iets niet te kloppen, alles stond verkeerd ingesteld schijnbaar. Etienne schoot lichtelijk in de stress en vroeg zich af hoe het allemaal kon…. Uiteindelijk werd het later en later en functioneerden de luidsprekers nog steeds niet. Nu hadden we toch wel een probleem aangezien ik ben meegenomen als technicus en de techniek ons nu in de steek laat. Aangezien er een tweede voorstelling ook op deze school gepland staat besloten we te vragen of de kinderen niet tegelijkertijd tijdens de tweede voorstelling konden komen en dit was gelukkig geen probleem. Zo, nu hadden we 2 uur de tijd om het probleem op te lossen, na een paar belletjes met een echte technicus in Nederland was het probleem gelukkig opgelost. Zo, nu konden we dan eindelijk de drone testen die we op de boot hadden gekocht. Eerst maar eens afstellen want hij schoot alle kanten op. Het optreden erna verliep trouwens goed gelukkig! Eenmaal terug in het hotel was het prachtig weer, vanaf het hotel keken we uit op een berg, waar we halverwege een hutje zagen staan. De dame van de receptie vertelde ons dat het ongeveer een uurtje lopen zou zijn, laten we dat dan maar doen. Al snel kwamen we erachter dat dit echt wel meer dan een uur lopen zou zijn. Na ruim een uur gewandeld te hebben (voornamelijk omhoog) had Etienne het ver gehad, maar ja zover was het toch niet meer. Moet ik hem nu gaan overhalen om door te lopen of niet? Hij heeft natuurlijk wel lopen stressen vanmorgen en erna het eerste optreden, wat natuurlijk ook energie kost, dus laten we maar terug gaan. Maar net op het moment dat ik wilde omdraaien besloot Etienne toch door te willen lopen, na een half uur het huisje nog niet gevonden! Het kon echt niet meer ver zijn en ja hoor daar lag het toch. Een aantal foto’s gemaakt van het prachtige uitzicht en begonnen met terug wandelen. Uiteindelijk een dikke drie uurtjes gewandeld door de prachtige natuur hier!

Woensdag 7 september

Vandaag stonden wederom twee optredens gepland op dezelfde school van gister. Helaas werd de gymzaal waar het optreden was voor meerdere dingen gebruikt gisteren, dus moesten we alles weer opbouwen. Etienne zat weer helemaal in het ritme dus de optredens verliepen dit keer vlekkeloos! Eenmaal terug bij het hotel sprak het meisje van de receptie ons aan met de vraag of we nog een nacht bleven aangezien er maar gereserveerd was tot vandaag. Oh dan zal er wel iets fout zijn gegaan zegt Etienne, en ja hoor we moesten door naar een nieuw hotel. Gelukkig deden ze niet moeilijk bij het hotel en hoefden we niks extra’s te betalen. Op naar Orkanger, een klein plaatsje op zo’n twee uur rijden. Daarna maar meteen het schema van de optredens en hotels gevraagd aan Etienne, zodat we niet weer voor verrassingen komen te staan en ik ook nog ergens nuttig voor ben. Aangezien het nog steeds goed weer was besloten we weer een wandeling te maken, we volgden het water van de rivier die uitmonden in de zee, echter was het dit keer niet zo mooi als gister helaas.

Donderdag 8 september

Vandaag stonden er voor het eerst drie voorstellingen gepland op 1 dag, wat behoorlijk intensief is (niet voor mij maar voor Etienne uiteraard). Tussen de optredens konden we leuk spelen met de drone, het enige jammere aan de drone is dat hij  het maar 6-7 minuten vol houdt, waarna hij weer 2 uur moet worden opgeladen. Aangezien het eten in het hotel gisteren niet echt lekker was besloten we ergens anders te gaan eten. Daar komt ie weer: tripadvisor haha. We gingen eten bij een Aziatisch restaurant op een kwartiertje rijden. Het was heerlijk, net alsof ik weer terug was in Thailand! Toen ik al in mijn bed lag klopte er iemand aan de deur, Etienne liet me zijn telefoon zien waarvan het glas maar voor een gedeelte erop zat. Kan dit nog gemaakt worden was zijn vraag, volgens mij wel al zal je hiervoor de hoofdprijs moeten betalen in Noorwegen.

Vrijdag 9 september

Jippie de laatste dag en dan weekend vieren in Trondheim! Voor de school moesten we 20 min in zuidelijk richting rijden (Trondheim ligt Noordelijk). Tussen de voorstellingen zat veel tijd, dus pakten we de auto en zijn we maar gewoon doelloos gaan rondrijden, wat hier dan wel weer prachtig is! 13.30u: weekend en richting Trondheim, was ongeveer een uurtje rijden. Ik zou dit weekend in een ander hotel slapen dan Etienne aangezien er geen plaats meer was in zijn hotel. Het bleek echter op een paar honderd meter van elkaar te liggen en mijn hotel was misschien nog wel mooier dan dat van hem, vanaf mijn kamer keek ik zo uit over de rivier met allerlei bootjes. Toen we Trondheim inreden zagen we gelukkig een winkel liggen die telefoons maakte dus konden we Etienne zijn gsm hier afgeven. Eenmaal bij mijn hotel aangekomen bleek dat ik mijn tas met laptop, camera, oplader etc. vergeten was bij de laatste school (alhoewel Etienne als laatste binnen was en de tas dus over het hoofd heeft gezien haha). Na een belletje met de school werd afgesproken dat ze de tas naar de supermarkt zouden brengen en kon ik hem daar ophalen. Nou lekker begin van het weekend kon ik weer 1 uur heen en 1 uur terug rijden. Het begon alweer veelbelovend, een enorme file om Trondheim uit te komen. Vervolgens had Etienne een verkeerd adres ingevuld waar ik naar toe moest (dat belletje ging pas rinkelen nadat ik langs een school kwam waar we al eerder deze week geweest waren). Toen zelf maar het goede adres opgezocht en een dikke 2 uur later kwam ik aan bij de supermarkt waar mijn tas dan gelukkig wel weer lag. Eenmaal terug in Trondheim zijn we gaan eten bij Egon, waar ik een ribeye bestelde en een biertje a €55,- (dat belooft veel goeds voor dit weekend…). Na het eten wilde we een potje gaan poolen en belanden we in een sportsbar, we waren echter niet de enigen en hebben zo’n anderhalf uur moeten wachten eer we aan de beurt waren maar dit mocht de pret niet drukken. Hierna besloten we een discotheek te gaan opzoeken, dus liepen we de eerste beste naar binnen, aangezien je nergens naar binnen kon kijken was het maar gokken of het druk was en welke muziek er werd gedraaid. De eerste was niet echt zo’n succes, zelfs ik voelde me oud daarbinnen moet je nagaan hoe Etienne zich voelde haha. De volgende discotheek vroegen we of we eerst mochten kijken binnen alvorens we weer na 15 minuten buiten stonden maar wel weer €15,- entree hadden betaald (dat is overigens normaal hier om overal entree te betalen). Hierna besloten we naar een pianobar in de buurt te gaan waar Etienne wel eens was geweest. Erg leuk om eens mee te maken, live muziek (ook nog een goede pianospeler/zanger vertelde Etienne me) en enorm zatte Noren. Echt iedereen was straal bezopen hier maar helemaal niet vervelend! Uiteindelijk voelde ik hem ook wel hangen aan het einde van de avond en dit kwam toch echt door Etienne! Die had een tempo erop, toen hij zijn bier (0,5 liter) op had moest ik nog wel een aantal slokken nemen.

Zaterdag 10 september

We spraken gisteren af om de wedstrijd Manchester United – Manchester City te kijken in een pub. Etienne vertelde me dat we wel op tijd moesten zijn, anders zouden we geen plaats meer hebben. Ik dacht bij mezelf; dat zal wel meevallen aangezien het voetbal hier toch niet veel voorstelt. Dat bleek dus absoluut geen onzin te zijn, de pub zat stampes vol (en dan te bedenken dat deze zaak 3 a 4x groter is dan Peters Irish pub in Maastricht!). De wedstrijd was redelijk spannend en open. Persoonlijk en met mij 80% van de mensen in de pub, vonden het jammer dat United verloor. Na de wedstrijd moesten we op zoek naar kleine batterijen voor in het in-ear apparaatje dat Etienne gebruikt tijdens zijn optreden. Deze was hij vergeten te kopen in Maastricht, het zit namelijk zo; niet alle merken batterijen werken in dit apparaatje. Met als gevolg dat we zo veel mogelijk verschillende merken moesten zoeken, na een uur te hebben rondgedwaald door het centrum hadden we uiteindelijk 3 verschillende merken en dacht Etienne dat de goede er wel bij zou zitten. Hierna zijn we nog een potje gaan poolen bij dezelfde bar als de dag ervoor en heb ik de stand recht getrokken nadat ik gisteren op wonderbaarlijke wijze had verloren. Via tripadvisor had ik een leuk Burger-tentje gevonden waar ook allerlei bordspellen waren om te spelen. Hier heb ik een van de beste hamburgers ooit gegeten en hebben we een paar potjes schaken gespeeld, erg leuk aangezien het alweer lang geleden was, we wonnen om de beurt. Dit kwam niet doordat we goede schakers waren, maar vooral omdat we domme beginners fouten maakte. We besloten erna toch nog maar even op stap te gaan en belandden uiteindelijk weer bij de pianobar van gister. Aangezien ik niet hetzelfde tempo wilde volgen als gister, vertelde Etienne dat hij het bier ging afwisselen met rum, dat zou beter zijn. Dus besloten we dat te doen alleen ging de prijs van 2 biertjes (€18,-) nu naar een biertje en een rum (€25,-). Etienne vroeg me of ik ook niet eens wat anders wilde drinken en ik zag de nodige flessen whisky staan. Ik vertelde hem dat het me niet uitmaakte als het maar geen Johnny Walker red label was, kom ik terug van de wc heeft die mafkees blue label besteld a €35,- voor een glaasje!

Zondag 11 september

Vandaag was het minder weer, lees slecht met veel regen! En besloten we maar na het uitchecken te gaan rijden naar het volgende hotel in het plaatsje Røros (een dikke 2 uur rijden). Naarmate we korter bij Røros kwamen klaarde de lucht op. Onderweg kwam Etienne erachter dat dit een stadje was waar hij al vaker naar toe wilde gaan tijdens het touren, echter was het steeds te ver weg. Het is namelijk een van de oudste stadjes van Noorwegen en staat op de Unesco Werelderfgoed lijst. We waren mooi op tijd om de wedstrijd van Ajax tegen Vitesse te kijken. Ondanks dat het niveau weer om te janken was, pakten we wel weer eens 3 punten! In de avond was het super helder weer en zagen we enorm veel sterren! Etienne vertelde me dat er best wel eens kans op Noorderlicht zou kunnen zijn. Hij had een app die voorspellingen liet zien met betrekking tot het Noorderlicht en voor vanavond in onze plaats zou dit 19% zijn. Toen hebben we de auto gepakt en naar een of andere berg gereden in de middel of nowhere. Helaas zagen we geen Noorderlicht :( wel ontzettend veel sterren. Aangezien Etienne hier erg veel over wist te vertellen liet hij me allerlei sterrenbeelden zien, uiteraard de grote en kleine beer, legde hij me uit hoe je de poolster kon vinden, het dolfijntje en nog 1 waar ik me de naam niet meer van herinner. Ik die app natuurlijk meteen gedownload en die zal ik de komende weken in de gaten gaan houden, wie weet en anders ga ik volgend jaar in de echte winter richting Trømso en/of Spitsbergen.

Zo dit was de eerste week alweer, wat heb ik genoten van de mooie natuur hier niet te geloven. De foto’s zijn mooi, maar in het echt is het wel 10x mooier! Verheug me nu al op volgend weekend waar we een gedeelte van de Atlantic Ocean Road gaan rijden!

1. Yvonne:
    20 september 2016
    Alweer genoten van n heel leuk reisverslag! Geniet en 'werk' nog lekker. Liefs XXX Yvonne
  2. Marjolijn:
    20 september 2016
    Leuk verslag weer, maar wat een stelletje chaoten haha!
  3. Thomas:
    23 september 2016
    Weer heel wat anders! Kan me wel voorstellen dat de dames daar mooier zijn dat op Bali ja... Geniet!