Atlantic ocean road

24 september 2016 - Kristiansund, Noorwegen

Maandag 12 september

Inmiddels is de tweede week alweer aangebroken. Ik moet zeggen dit bevalt me eigenlijk wel erg goed! De hotels zijn echt goed (tot nu toe dan), het ontbijt 9 van de 10x ook, het werken stelt in mijn geval niet veel voor (opbouwen en afbreken van het decor, Etienne rondrijden en dat is ook absoluut geen straf hier, kijk steeds mijn ogen uit!) Daarnaast zijn we ook nog eens iedere dag uiterlijk om 13.30u klaar waarna we nog de hele middag hebben om leuke dingen te doen. Na de optredens van vandaag besloten we in 1x door te rijden naar het stadje Røros. Hier hebben we kort doorheen gelopen en onder andere overblijfselen van de mijn gezien die tot 1977 nog actief was. Aangezien we weer geluk met het weer hadden besloten we op een terrasje te gaan zitten met een stuk appelgebak en een kop koffie. Terug bij het hotel wilden we fietsen huren, moesten we in 1x €25,- per fiets betalen, terwijl ons gister verteld werd dat het gratis was. Dan maar een stuk wandelen, we reden naar het topje van de berg waar we gisteravond ook stonden en liepen naar onder. Aangezien het ons een saaie route leek besloten we van het pad af te gaan en dwars omlaag te lopen (ik dacht daar namelijk een weg te zien lopen). Dit bleek echter niet zo’n goed idee aangezien ik na nog geen 5 minuten tot mijn enkels in het water stond. Nu hoef je niet zo te lachen Etienne want dit gebeurd jou vast ook nog wel! En ja hoor na een kwartiertje stond ook hij tot zijn enkels in het water. Al met al niet echt een succes deze wandeling al hebben we wel veel gelachen!

Dinsdag 13 september

De school van vandaag had gevraagd of de drie optredens vandaag allemaal een half uur eerder konden beginnen. Dus zo gezegd zo gedaan, het optreden was in een gymzaal (waar overigens de meeste optredens zijn). De eerste pauze gebruikte we om met de drone te spelen, na het tweede optreden zijn we maar iets gaan voetballen in de zaal en in de ringen gehangen haha. Aangezien het wederom heerlijk weer was besloten op het terras van het hotel een potje te gaan schaken in het zonnetje. Er was helaas geen schaakbord aanwezig met als gevolg dat we het op de laptop moesten spelen en dit werkte natuurlijk weer niet optimaal met de zon. Etienne moest aan het einde van de middag nog een aantal e-mails versturen dus toen heb ik de auto gepakt en ben gaan rijden. In Noorwegen staan op bepaalde borden tekens die aangeven dat er iets speciaals te zien is. Dus ik zo’n bord volgen 7km landinwaarts gegaan en kwam ik uit bij een verlaten mijn. Toen kwam ik erachter dat deze in contact stond met nog 3 andere mijnen in de buurt, waaronder ook die van gister in het centrum van Røros. Op een bord stond aangegeven dat er ook rondleidingen plaats vonden, helaas niet in deze periode van het jaar, anders was ik zeker morgen terug gekomen! Vandaag begon de Champions League weer en hebben we de wedstrijd Psv – Atletico Madrid gekeken via de laptop. Mijn god die hadden de scheidsrechter niet echt mee zitten, Etienne zei al meteen die is omgekocht. Nu geloof ik daar normaal gesproken niet echt in, maar ook ik begon nu mijn twijfels te krijgen. Dan krijgen ze eindelijk een strafschop missen ze hem ook nog (is Psv goed in strafschoppen missen haha). Uiteindelijk dus wel onterecht verloren moet ik zeggen, jammer met name voor het Nederlands voetbal.

Woensdag 14 september

Vandaag zouden er 2 voorstellingen zijn in 2 verschillende dorpjes. De scholen waren beide erg klein en slechts 25 kinderen per voorstelling (het varieert meestal tussen de 80 en 120 kinderen per voorstelling). Desalniettemin waren ze erg enthousiast. Na de voorstellingen gingen we naar het volgende hotel in het plaatsje Støren. Onderweg zagen we in de verte op een berg een enorme Ski schans liggen, dus wij de auto gestopt en met de drone gaan filmen wat leuke beelden opleverden. Ik natuurlijk ook met een trap dat ding omhoog geklommen van waar je een prachtig uitzicht had over de omgeving! Onderweg nog gestopt om een aantal grappige foto’s te maken.

Donderdag 15 september

Toen we terug reden van de optredens naar het hotel zagen we in 1x rendieren in een wei staan. Het leek wel of deze bij de boerderij hoorden die ernaast lag. Maar Etienne vertelde me dat deze gewoon in het wild leefden. Toen ik korter bij kwam om foto’s te maken schrokken ze en zetten ze het op een lopen. Sprongen ze over het hekwerk heen, over de weg (de auto’s moesten vol op de rem) en hop aan de andere kant het bos in (gelukkig werd er geen rendier aangereden anders had ik me wel schuldig gevoeld).

Na het avondeten hebben we eerst Feyenoord – Manchester United gekeken en erna Panathinaikos – Ajax, en ja hoor wederom was het weer niet om aan te zien. Krijgen ze het voor elkaar om na 5 minuten al achter te staan, gelukkig wonnen ze de wedstrijd dan wel nog met 1-2 maar dit moet echt beter worden komende tijd!

Vrijdag 16 september

Zo de laatste dag van de week was weer aangebroken op naar het weekend! Vandaag stonden er nog 2 optredens gepland in de buurt van ons hotel. Rond 12.30u waren we klaar en moesten we nog 40 minuten rijden naar Trondheim. Dit keer alles dubbel gecheckt voordat we de laatste school verlieten aangezien ik geen zin had om weer op en neer te rijden haha. ’s Middags hebben we buiten op het terras gezeten onder het genot van wat tapas gerechtjes en een pot bier. In de namiddag door de buurt Bakklandet gelopen, hier lag ook een café dat door National Geographic was uitgeroepen tot beste lunch café van Europa! Naast dit café was een steile berg waar een soort van lift was aangelegd voor fietsers, het leek een beetje op een skilift waardoor je omhoog getrokken wordt. Nu moest je met je voet op een apparaatje staan en die duwde je zo omhoog! Aangezien de burgerbar vorige week zo’n succes was besloten we hier wederom een burger te eten en een aantal potjes te schaken. Na he eten zijn we in een sportsbar Chelsea – Liverpool gaan kijken en erna hebben we nog een aantal drankjes in het uitgaanscentrum gedronken.

Zaterdag 17 september

Vandaag stond de Atlantic Ocean Road op de planning. Maar niet voordat we ontbeten hadden, het ontbijt van ons hotel Scandic Nidelven is uitgeroepen tot beste ontbijt van Noorwegen! En ze hadden dan ook werkelijk alles wat je je maar kunt voorstellen, ik hield het bij spek en ei aangezien ik niet helemaal lekker was na alle alcohol van gister. Rond half 11 vertrokken we richting Orkanger vanaf hier zouden we omhoog rijden richting Kristiansund. Het eerste uur was vrij saai tussen de bergen in, maar dit werd al snel mooier en mooier toen we langs de verschillende Fjorden reden. Tussendoor nog een pontje met de boot gepakt om verder te kunnen en uiteraard op verschillende plekken gestopt om te fotograferen en filmen. Uiteindelijk kwamen we uit bij de Storseisundbrua, deze brug had ik al vaker op foto’s voorbij zien komen. En als je hem dan in het echt ziet blijft het mooi maar had ik er wel meer bij voorgesteld (binnenkort zullen de foto’s ook online staan). Ook moesten we door een tunnel heen van zo’n 10km onder de zee door. Uiteindelijk waren we rond 19u pas weer terug in het hotel, een flinke tocht met de auto dus, maar zeker weten de moeite waard.

In de avond gingen we op zoek naar een tent waar ze de volgende dag Formule 1 zouden uitzenden. De eerste 2 sportsbars zenden alleen voetbal uit helaas, gelukkig bij de volgende konden we morgen wel naar Formule 1 kijken. In de avond zijn we nog een aantal drankjes gaan doen, al ben ik wel iets eerder naar huis gegaan aangezien ik erg moe was.

Zondag 18 september

Vandaag wel wat meer dingen van het ontbijt geproefd! Vervolgens moesten we uitchecken, hebben we de spullen naar de auto gebracht en zijn we richting O’learys pub gelopen. Dat had ik nog niet verteld gister, alleen al op de onderste etage hingen 16 tv’s waar verschillende dingen werden uitgezonden. Op 1 scherm hadden we Formule 1 op het andere voetbal; prima hoor! Hier hebben we dan ook als lunch fish and chips gegeten. Na de Formule 1 wedstrijd zijn we richting ons nieuwe hotel gereden, zodat ik daar nog de tweede helft van Ajax kon kijken tegen Heracles. Aangekomen bij het hotel (was meer een motel dan een hotel maar goed) bleek dat er geen reservering voor ons was, gelukkig waren er wel nog 2 kamers vrij. Dit is toch wel erg slecht vergeleken met de overige hotels waar we steeds verbleven, gelukkig was het maar 1 nachtje. Op mijn kamer was geen wifi, maar bij Etienne gelukkig wel en hebben we Ajax nog kunnen kijken. Rond een uur of 20u hadden we honger en wilden we toch nog een hapje gaan eten. De dichtstbijzijnde eetgelegenheid ligt op 25km, dus pakte we de auto en gingen we op pad. Tijdens de autorit vertelde Etienne me dat met name in het noorden van Noorwegen dit vrijwel dagelijks voor kwam dat hij minimaal een half uur moest rijden voordat er überhaupt iets van een restaurantje lag.

Ook de tweede week zit er inmiddels alweer op. Iedere keer als we hier rondrijden blijf ik me verbazen hoe mooi de natuur hier is. Aangezien het herfst wordt hebben sommige bomen al prachtige kleuren gekregen. Wat ik in ieder geval zeker weet is dat ik hier sowieso in de winter als er sneeuw ligt een keer wil terugkomen!

1. Dodger:
    25 september 2016
    Weer een heleboel belevenissen, van enkels in het water tot het slechte spel van Ajax en start van Max. Wat ik een beetje mis cq niet weet wat het voor een voorstellingen zijn en wie dan zo mooi deze routes heeft gepland en dan ook nog keurig aan elkaar de scholen vind die de voorstellingen willen hebben. Mooi alles daar, maar heel anders dan waar je vandaan komt en in ieder geval ook niet met werken in de machines terecht komt xx