Eerste week Nieuw Zeeland

28 december 2016 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Nieuw land -> nieuwe stempel in mijn paspoort -> met een nieuw avontuur! Al veel dingen gehoord en gelezen over Nieuw Zeeland dus was erg benieuwd. In mijn vorige blog nog iets vergeten te vertellen. Op Tangalooma hielpen Danja en ik elkaar regelmatig met kleine dingetjes als de was uit de droger halen als degene zelf aan het werk was etc. Echter de laatste tijd ging ze steeds meer dingen aan me vragen met als toppunt een fles wijn kopen. Ze was namelijk al aan het werk en vergeten een fles wijn te kopen voor die avond. We krijgen namelijk alleen op een fles wijn 50% korting indien deze voor 19u gekocht is. En dat terwijl ik net rustig aan het poolen was met Ruud, moest ik ook nog haar pinpas gaan halen op haar kamer. Maar goed zo vriendelijk als ik was zo gezegd zo gedaan, loop richting de coffeeshop om de fles wijn en pinpas af te geven vraagt ze me ook nog deze weer op haar kamer te leggen, nou toen brak helemaal m’n klomp haha. Ik zou met Ruud erna een hapje gaan eten bij het restaurant Fire&Stone waar hij werkte, wil ik gaan afrekenen vind ik in 1x Danja haar pinpasje in mijn zak zitten. Tot op de dag van vandaag heeft ze niet gemerkt dat er $60,- van haar rekening is verdwenen, dus binnenkort zal er wel een reactie komen indien ze mijn blog gelezen heeft! Terug naar het begin van mijn Nieuw Zeeland avontuur.

9 december

Vanochtend ging de wekker om 5.15u. Het ontbijt stelde niet veel voor maar toch een boterhammetje met pindakaas en jam naar binnen gewerkt voordat ik de uber bestelde richting het vliegveld van Brisbane. Ruud en Beau stonden al te wachten toen ik aankwam, nog ff een sigaretje gerookt en richting de balie om in te checken. We vlogen met Emirates naar Auckland (Nieuw Zeeland). De eerste keer dat ik een ‘’luxe’’ vlucht had, goede films, fatsoenlijke stoelen en zelfs de maaltijd was goed te doen! We kwamen om half 3 plaatselijke tijd aan, de douane verliep soepel en rond half 4 stonden we buiten. De eerste 10 dagen hebben we een campervan geboekt om zo het noordereiland te verkennen. Om 16u werden we door iemand van het verhuurbedrijf opgehaald van het vliegveld. De camper zag er groter uit dan ik verwachtte en best prima te doen op het eerste gezicht. Richting de supermarkt om boodschappen te doen voor de eerste dagen en toen weer terug naar het vliegveld aangezien Danja een latere vlucht had. We vertrokken rond een uurtje of half 8 richting het Shakespear National park, Ruud had hier een campingspot uitgezocht. Zo dat is weer even wennen aan de linker kant van de weg rijden, ook nog eens met een bus van zo’n 6 meter. Onderweg naar de camping belde Ruud met city counsel om de plaats te reserveren. Dit was echter makkelijker gezegd dan gedaan, nadat hij eindelijk alle gegevens had doorgegeven en moest wachten op de code voor de poort was zijn beltegoed van 20 dollar al op en werd de verbinding verbroken. Dan maar met Beau haar telefoon, eerst weer een ‘’uur’’ in de wacht en uiteindelijk ook haar beltegoed op gvd. We waren inmiddels bijna op de plaats van bestemming dus zouden daar wel kijken. Hmmm een groot hekwerk en nergens iemand te bekennen…. Wat nu? Daar zien we in de verte 2 lampjes dichterbij komen, kijk aan er komt iemand het terrein af dus hup de auto starten en snel naar binnen sneaken. Op naar site nummer 5, Te Haruhi Bay, waar we geboekt hadden of althans een poging voor hadden gewaagd. Eenmaal aangekomen was er een hekwerk met een cijferslot, gelukkig waren er mensen aanwezig die ons de code konden geven. Eenmaal aangekomen zijn Danja en Beau gaan koken en zaten Ruud en ik buiten een lekker koud biertje te drinken. Het eten smaakte heerlijk, eindelijk een keer goede spaghetti in plaats van het eten in de staffroom van Tangalooma! Inmiddels was het al een uurtje of 11 en aangezien iedereen moe was van het reizen zijn we naar bed gegaan. Dit was makkelijker gezegd dan gedaan! De halve campervan moest omgebouwd worden voordat er eindelijk ‘’2 bedden’’ tevoorschijn kwamen en we konden gaan slapen.

10 december

Iedereen had goed geslapen behalve Nick natuurlijk. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg maar sinds Moreton Island wordt ik bijna iedere morgen rond een uur of 6 wakker, niet dat ik dan op sta maar wel wakker! Uiteindelijk zijn we rond een uur of 9 opgestaan, ontbijtje gemaakt en verder richting het Noorden gereden. Onderweg alleen maar regen, regen en nog eens regen. De bedoeling was om richting Bay of Islands te gaan en de dag erna richting de Noordcape. Danja was echter met haar broer aan het appe (hij was hier een aantal maanden geleden geweest en vroeg hem om tips). Hij raadde ons af om deze reis te ondernemen aangezien er niet veel bijzonders te doen was en we slechts 10 dagen de campervan ter beschikking hadden. We besloten maar eens even te gaan overleggen wat het plan was aangezien we totaal onvoorbereid aan de reis zijn begonnen. Na een kopje koffie hakten we de knoop door om het gedeelte boven Auckland te schrappen en maar meteen naar het midden gedeelte te rijden aangezien hier veel dingen waren die op het lijstje van de rest stond. Na een aantal uurtjes gereden te hebben kwamen we uit bij Parakai een klein plaatsje aan de westkust. Buiten het feit dat het al de hele dag regent is het ook nog eens  stuk kouder dan in Australië! We begonnen met een kaart spelletje ‘’shithead’’. Ik had dit al een paar keer gespeeld in Australië, alleen zouden we nu de regels van Danja en Beau volgen. Je kent dat wel, je hebt toepen en kindertoepen, nou dit was ook weer zo’n kinder variant van het spelletje (tijdens het spelen regels erbij vertellen) maar goed Ruud en ik niet gezien en zoals het spreekwoord het al zegt: boontje komt om z’n loontje! De eerste twee rondes verloor Danja en vervolgens was Beau de shithead haha. Vandaag zouden de mannen koken en stond beef terriyaki op het menu. Na het eten was het tijd voor een nieuw spelletje. Beau was inmiddels al allerlei pagina’s vol aan het schrijven dus was wel erg benieuwd. De naam weten we nog steeds niet maar op zicht was het na een tijdje wel leuk. Er waren 12 lijsten met elk 12 onderwerpen, 1 iemand moest een beginletter zeggen en vervolgens kreeg iedereen 2 minuten tijd om zoveel mogelijk woorden te bedenken met de beginletter in de 12 onderwerpen. Bij onderwerpen moet je denken aan automerken, meisjesnamen, keukenapparatuur, dingen die in de koelkast staan, maar ook slechte gewoontes. Dit lijkt een beetje saai maar dat was het absoluut niet, tijdens het controleren van de antwoorden ontstonden de nodige discussies. Het volgende voorbeeld: categorie slechte gewoontes met begin letter G, had Danja grommen opgeschreven. Nou Ruud en ik kwamen niet meer bij van het lachen haha. Moet ik wel bij vertellen dat iedereen wel eens van dit soort momentjes had.

11 december

Vandaag vertrokken we verder richting het midden gedeelte van het noordereiland. We zouden een campspot zoeken in de buurt van het meer van Rotorua. Maar eerst zouden we naar ‘’Hells Gate’’ een soort van geisers/hot water bronnen. Onderweg tijdens een tussenstop besloten we pannenkoeken te gaan maken. We hadden zo’n standaard plastic pak gekocht waar alleen water bij gevoegd moest worden. Dit ging dus finaal verkeerd aangezien we teveel water hadden toegevoegd, snap nog steeds niet hoe we dit voor elkaar hebben gekregen haha. Dan maar een burgertje scoren bij de volgende Macdonalds. Inmiddels was onze eerste tank diesel er al bijna doorheen dus moesten we op zoek gaan naar een tankstation. Na een klein omweggetje vonden we een tankstation, had ook niet veel langer moeten duren aangezien het reservelampje al een tijdje aan het branden was. Ik rij nog geen 5 meter vooruit, komt er iemand het tankstation uitgerend met een pinpas in zijn handen, was Ruud de pinpas van Beau vergeten de ezel. Maar goed Beau had 2 uurtjes ervoor voor stress gezorgd aangezien ze haar telefoon kwijt was (moet je je bedenken dat we in een camper zitten van een paar vierkante meter). Achja nu staat het weer gelijk tussen hun, terug naar het verhaal. Aangekomen bij Hells Gate bleek er een entree van 35 dollar te zijn en persoonlijk vond ik het niet echt spectaculair uit zien. Zeker niet toen ik via een weggetje achterom liep en het terrein zag liggen. Dus ik besloot te wachten en de rest ging wel naar binnen. Achteraf heeft Ruud nog wel mooie foto’s gemaakt, maar ik heb niet het gevoel dat ik iets gemist heb. Hierna gingen we op zoek naar een gratis campspot en kwamen we uit bij een aantal watervallen. Het was een soort van parkeerplaats maar wel met een openbaar toilet. Hop campingstoeltjes naar buiten, biertje erbij en genieten van de zonsondergang!

12 december

Aangezien we in de buurt van de watervallen lagen besloten we een wandeling te doen door het bos. Het was voor het eerst lekker weer met een zonnetje! De watervallen onderweg waren zeker de moeite waard. Op de rivier zelf kon je dus raften, hadden we dat maar eerder geweten dan had ik dit sowieso ook gedaan! Na de wandeling gingen we op zoek naar een Macdonalds, dit is namelijk de ideale plaats voor gratis wifi en dat hadden we wel nodig aangezien onze simkaartjes nog steeds niet optimaal werkte. Bij de Macdonalds hebben we een reservering gedaan om ‘’Hobbiton’’ te gaan bezoeken morgen. Met name de rest wilde hier graag naar toe en ik moet zeggen nu ik toch hier ben wil ik het ook wel eens zien. Naderhand zijn we boodschappen gaan doen in een winkelcentrum en hebben we eindelijk een Vodafone winkel gevonden waardoor we nu  fatsoenlijk internet hebben! Aangezien het een stuk goedkoper was om de hobbiton tour vanuit Matamata te doen moesten we weer een uur omhoog rijden. Maar dit is echt geen straf in dit prachtige landschap! Zeker als het zonnetje door komt ziet alles er zo prachtig uit hier, tot voor kort vond ik Noorwegen het mooiste land waar ik geweest was. Ik denk na een aantal weken Nieuw Zeeland dat mijn mening gaat veranderen!

13 december

De dag van de waarheid was aangebroken en vooral Beau en Danja waren erg opgewekt. Aangezien we gister op een gratis campspot zonder douche hadden geslapen vertrokken we in de morgen naar een public shower. Dit bleek in het plaatselijke zwembad te zijn haha, daarna een ontbijtje gemaakt op de parkeerplaats en ons gaan melden in Matamata. Vanuit hier werden we in een speciale hobbiton bus vervoerd richting ‘’the shire’’. Onderweg kregen we een dvd te zien met enkele woorden van de regisseur.

Uiteraard was het allemaal erg toeristisch (hadden we ook al gelezen op tripadvisor), desalniettemin was het zeker de moeite waard. Onze gids was een meisje van mijn leeftijd en wist uiteraard veel te vertellen over alles en had hier en daar wat leuke feitjes. We liepen zo’n 2 uur rond langs de 44 hobbithuisjes en kregen overal lang genoeg de tijd om foto’s en filmpjes te maken. Aan het einde van de tour werd ons nog een pale ale aangeboden in de ‘green dragon’. Al met al een zeer geslaagde tour vond iedereen, erg leuk om eens een keer op een filmset rond te lopen, alles is nog zo goed in takt gebleven en lijkt nog precies zoals in de film. Na de hobbit tour gingen we terug naar Rotorua, aangezien Beau morgen jarig was had Ruud een hotelletje voor hun 2 geboekt als verrassing. Met als gevolg dat ik alleen opgescheept zat met Danja, als dat maar goed gaat haha. We vonden een camping in de buurt van hun hotel en ook wij hadden een Hot tub op de camping, alleen werd deze al snel verstoord door een aantal kleine kinderen met hun moeders. Niet heel erg, want na een minuut of 15-20 had Nick het wel gehad. Na het avondeten besloten we nog een wasmachine aan te zetten, uiteraard was het natuurlijk weer teveel was voor 1 machine en moesten er 2 machines aangezet worden. Om ook de droger nog te gebruiken hadden we te weinig kleingeld en de receptie was al dicht. We besloten te wachten tot morgenvroeg, indien we op tijd opstonden zouden we het net halen.

14 december

Extra vroeg opgestaan om onze kleren te wassen en te drogen. En je voelt hem misschien al aankomen, het kwam natuurlijk weer niet droog uit de droger. Aangezien we Ruud en Beau moesten ophalen en richting onze volgende activiteit moesten konden we de droger niet nog een keer aanzetten. Ondertussen hadden we de bus versierd met vlaggetjes, ballonnen en slingers voor Beau haar verjaardag, alleen waren deze nu een beetje moeilijk te zien aangezien overal half natte kleren hingen door de bus haha. Nadat we gezongen hadden voor Beau was er niet eens genoeg tijd om rustig de taart te eten aangezien we anders te laat kwamen voor de rondleiding bij ‘’the living village Maori’’. De rondleiding was erg leuk en interessant! De afsluiting was een show van de Maori mensen uit het dorpje met als hoogtepunt de ‘’haka’’! Na de rondleiding was het dan eindelijk tijd voor een kopje koffie met een stukje taart en hebben we nogmaals gezongen voor Beau haar verjaardag! Hierna vertrokken we richting Waitomo, omdat we hier morgen een nieuwe activiteit hebben geboekt. We vonden een campspot langs een riviertje waar ze ook nog eens bbq hadden, we hoefden alleen zelf voor hout te zorgen. Beau wilde wel graag bbqe voor haar verjaardag dus kochten we hamburgers, speklapjes en kipspiesjes voor op de bbq. Alleen hadden ze hier weer geen hout pakketten in de winkel, eventueel wel bij een winkel iets verderop maar Ruud was ervan overtuigd dat steenkool ook zou werken (dit heb ik hem nog 2x gevraagd in de winkel :P). Nou dit werkte voor geen cent die steenkool, ik had de hoop opgegeven na een 30 minuten proberen (aangezien Danja haar flesje nagellak remover op was en een halve bus deodorant om het vuur aan te krijgen). Ruud hield stug vol, maar inmiddels was het al vrij laat en hadden we honger. Dan toch maar de hamburgers in de pan bakken. Inmiddels was onze Duitse buurman aangekomen met een aantal houtblokken, waardoor het vuur zo aan was (moet ik wel bijzeggen dat Ruud, weliswaar na een anderhalf uur, al een klein vuurtje had gemaakt). Hierna hebben we de rest van het vlees op de bbq kunnen klaarmaken en het was heerlijk!

1. Jose:
    28 december 2016
    Heerlijk om te lezen! Blijft en blijf... genieten!!!
    ❤️
  2. Karin:
    29 december 2016
    Heerlijk om zo mee te kunnen reizen met jou en alles mee te kunnen beleven! Het gaat je goed af als wereldreiziger
  3. Yvonne:
    29 december 2016
    Weer genieten om je reisverhalen te lezen! Super! Geniet ! Liefs XXX
  4. Etienne:
    30 december 2016
    Jaaaa! Heerlijk! Ik ben weer helemaal bijgepraat van je heerlijke avonturen.
    Erg leuk om te lezen hoe jullie met zn viertjes omgaan, klinkt als als n goed 4-tal!
  5. Thomas:
    30 december 2016