Nieuw Farmwork

4 juli 2016 - Atherton, Australië

Eindelijk weer een blog, het is alweer meer dan 4 weken geleden… Mijn planning was om vorige week een nieuw blog online te zetten echter had ik een ongeluk op het werk gehad met het ophangen van de bananen (lezen jullie in mijn volgende blog) het kwam door mijn eigen fout, maar daardoor zaten mijn vingers bekneld waardoor mijn wijsvinger enorm opgezwollen was en typen voor geen mogelijkheid lukte! Inmiddels ben ik weer volledig genezen gelukkig. Ook staat er binnenkort mijn laatste filmpje online bij video’s voor de mensen die geen facebook hebben (dit duurt nogal lang aangezien het internet hier een ramp is!).

Maandag 6 juni

Nieuwe week nieuwe farm, ik zou als enige van de Lodge naar de farm Zuverlek gaan om limoenen te plukken (eerst limoenboompjes planten en nu limoenen plukken haha). Om 6.15 vertrok het busje en kwam ik erachter dat er nog 3 jongens van de Grand ook naar Zuverlek gingen. Naar eerst andere backpackers te hebben afgezet op andere farms kwamen we om 7.15 aan. Echter kregen we te horen dat we pas om 8u zouden beginnen… De eigenaren waren van Kroatische afkomst en erg aardig in het begin, niet iedereen had een trui bij zich, maar gelukkig had de boerin er nog een aantal over, ook kregen we allemaal handschoenen mee. Het plukken was makkelijker gezegd dan gedaan. Aangezien limoenen groen zijn en de bladeren ook moest je nogal zoeken waar ze hingen. Daar kwam ook nog eens bij dat er ontzettend veel doorns aan de takken zaten die zelfs door de handschoenen en truien prikte dus de nodige schrammen op mijn arm waren al vrij snel een feit. Tijdens de eerste pauze kregen we al te horen dat het tempo te laag lag en dit dus omhoog moest (kan er ook niks aan doen dat ik niet zo snel ben als die oost blokkers). Het ging ons steeds beter af het plukken en tijdens de tweede pauze kregen we zelfs een chocolade taart haha. Dit sloeg alweer snel om tijdens onze laatste 2,5 uur werk, de boer flipte hem helemaal uit, omdat we een boom niet goed geplukt hadden. Mijn god doe eens ff relax man mafkees, maar goed linker oor in en rechter oor uit haha.

Dinsdag 7 juni

We hadden er allemaal enorm veel zin in vandaag, zeker na het einde van de dag gister. Tevens was het de laatste dag dus het zou allemaal wel loslopen. Toen we aankwamen kregen we warme pannenkoeken, heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt voor je begint met werken. Het plukken ging een stuk beter en sneller dan de dag ervoor, op de een of andere manier heb je steeds sneller door waar de limoenen hangen. Echter je voelt hem al aankomen, kregen we tijdens de eerste pauze weer over de klote aangezien we te langzaam plukte. Gelukkig konden we onderling er wel om lachen. In de avond toen het nieuwe rooster werd opgehangen in de keuken stond ik voor de dag erna on call voor de farm Blom om planting te doen. Dit houd in dat je tot een uur of 12 kan opgeroepen worden om te werken.

Woensdag 8 juni

Aangezien het werken vandaag niet doorging zou het een saaie dag worden. Totdat Jan vroeg of ik zin had om mee te gaan naar de Crystal Caves. Zo gezegd zo gedaan, ik had immers toch een vrijkaartje gekregen van Rene (is de eigenaar van de Crystal Caves en had vorige week bij hem in de tuin gewerkt 2 dagen). Samen met nog een andere Franse jongen zijn we in de na middag naar de Crystal Caves gegaan. Rene heeft in de afgelopen 30 jaar meer dan 600 verschillende mineralen en kristallen verzameld van over de hele wereld en dit onder gebracht in een museum. Het museum is niet standaard maar ze hebben een soort van ondergrondse mijn proberen te creëren. Voor je naar binnen ging kreeg je dan ook een mijnwerkershelm met lampje op. Vervolgens heb ik echt de mooiste kristallen gezien die je maar kunt bedenken met als hoogte punt de 2 meter grote kristal die vanuit Peru is vervoerd naar Atherton.

Donderdag 9 juni

Aangezien het werken bij de farm Blom weer is uitgesteld begin ik me steeds meer af te vragen of ik wel op de juiste plaats zit. Het avocado seizoen zit erop en de volgende seizoenen beginnen pas in november. Wel is er nog het nodige werk in pruning (het snoeien van de bomen), maar dit wordt merendeels gedaan door de mensen die voorheen de avocado’s plukken. Ik neem me voor het rooster van zondag af te wachten voor de nieuwe week. Van de ene kant wil ik vertrekken, maar aangezien ik in augustus naar Indonesië ga, wordt het ook weer moeilijk om voor een korte periode een nieuwe baan te zoeken.

Zondag 12 juni

Het weekend is vrij rustig verlopen. Ik kreeg van Jin (de manager) te horen dat ik komende week op een nieuwe farm zou beginnen genaamd Costa.

Maandag 13 juni

Vandaag begin ik alweer op mijn derde farm Costa. Costa is een van de grootste bananen leveranciers van Queensland en zij plukken en verwerken het hele jaar door bananen. Aangezien de prijs van de bananen afgelopen tijd flink gedaald is tot maar liefst $1,20 per kilo zijn er andere bananenfarms die het werk hebben stilgelegd, omdat de kosten simpelweg niet opwegen tot de opbrengsten. Costa daarentegen werkt gewoon door ondanks de lage prijs. Terug naar het begin van de dag, om 6.15 vertrok het busje vanuit de Lodge naar de farm, samen met een Engels en een Canadees meisje (zij werken al de nodige weken bij Costa) werden we gebracht naar de farm. Om 7u begon mijn shift en werd geplaatst bij het snijden van grote trossen in kleine. Het valt me al snel op dat er maar weinig jongens rondlopen in de Shed, het zijn voornamelijk meisjes van Aziatische afkomst. Allie een Australische jongen die er al meer dan een jaar werkt laat me mijn werk plek zien. De bananentrossen komen op trailers binnen en worden vervolgens met een ketting en machine opgehangen aan een railing (dit moet wel met een machine aangezien de trossen tussen de 60-90 kilo kunnen wegen en dus behoorlijk groot zijn). Vervolgens worden ze voor het eerst met water nat gemaakt, zodat de ergste rotzooi eraf is. Dan komen ze bij ons uit, de ervaren jongens gebruiken een scherp mes om ze in kleinere trossen te snijden en vervolgens in een grote bak met water gooien voordat ze verder verwerkt worden. Ik daarentegen krijg een ander soort mes (lijkt wel op een soort van kleine handschep maar erg scherp, weet niet goed hoe ik het het beste kan omschrijven). Ik vond het behoorlijk moeilijk en doordat ik nogal vaak uitschoot beschadigde ik nogal veel overige bananen. Dit werd al snel opgemerkt door de supervisors en er werd mij ook geleerd om met het gewone mes te gaan werken. Nou mensen dit ziet er toch zo simpel uit, dat moet mij toch ook wel lukken. Nou niet dus, potverdomme dit is lastig. Ik krijg verschillende tips maar het tempo van de overige jongens hou ik echt nog niet bij. We zouden werken tot half 4 en dan zou de dag erop zitten, echter moest ik om 15u het veld in gaan om de jongens te helpen die de trossen van de bomen halen. Respect voor de jongens die dit een hele dag doen hoor. Aan iedere plant hangt een grote tros bananen, er word met een kapmes gehakt in de plant, waarna je tros omlaag trekt en op je schouders laat rusten, vervolgens wordt de tros losgehakt en moet je zien je balans te houden en de tros richting de trailer brengen. Om 17u waren we klaar en zal je zeggen was blij dat het erop zit. Ik mocht kiezen of ik de dag erna in de Shed wilde werken of verder wilde gaan met humping, je kunt wel raden wat Nick gekozen heeft haha.

Aan het einde van de dag zaten mijn handen en kleren helemaal onder met bruin spul. Dit bleek het bananen sap te zijn en dit is met geen mogelijkheid uit je kleren te krijgen. Daar gaat mijn nieuwe trui die ik het afgelopen weekend net gekocht had haha. Ook mijn handen waren met geen mogelijkheid schoon te krijgen.

Dinsdag 14 juni

Vandaag begon ik weer met het los snijden van de trossen bananen en kreeg ik de smaak steeds beter te pakken. Op de een of andere manier begon ik het zelfs leuk te vinden haha. Aan het einde van de middag werd ik overgeplaatst naar het ophangen van de bananen aangezien het meisje zich bezeerd had. Er werd me uitdrukkelijk bij verteld dat ik absoluut niet met mijn handen bij de ketting mocht komen. Zo gezegd zo gedaan, om de enorme trossen worden ijzeren kettingen gedaan, die je vervolgens met een machine omhoog tilt en bevestigt aan de railing. Dit was minder zwaar werk dan de trossen los snijden en beviel me wel. Aan het einde van de dag zag ik iedereen van de Shed groene zeep gebruiken om hun handen schoon te maken, helaas was deze bijna op. Maar aan de andere kant hing een ander apparaat met wit spul nou dan gebruik ik dat maar. Mijn god dit werkte helemaal niet, totdat ik te horen kreeg dat dit zonnebrand was hahaha. Ik moest baby olie kopen in de supermarkt en dit zou beter werken.

Woensdag 15 juni

Vandaag kreeg ik weer een nieuw baantje. Naar mijn mening het beste baantje dat er is op deze farm. Nadat de bananen verpakt zijn worden de dozen naar boven verplaatst door middel van een lopende band. Boven worden de verschillende dozen uit gesorteerd en op pallets geplaatst. Daarnaast keek je ook nog uit over de hele binnenplaats. Aan het einde van de dag werd ik weer overgeplaatst naar het bananen ophangen. Op zicht kan ik er wel mee leven dat ik steeds ergens anders wordt geplaatst, maakt het werk niet zo eentonig.

Donderdag 16 juni

Tot nu toe verwerkte we de Cavendisch bananen (het meest verkochte soort). Alleen werd er vandaag overgestapt naar de Ladyfingers, deze zijn kleiner en dus ook de trossen, en hebben een iets zoetere smaak werd me verteld. Na de lunch waren alle bananen verwerkt en moest de hele Shed gepoetst worden (en ik kan je vertellen het was een enorme rotzooi!). Ik moest met een brandslang alle trailers afspuiten en vervolgens de binnenplaats.

Vrijdag 17 juni - Zondag 19 juni

Het weekend was lekker relax. Beetje geluierd overdag, een duik genomen in het zwembad en in de avond voetbal gekeken. Aangezien hier veel Italianen zitten was het vrijdag enorm druk voor de tv aangezien de wedstrijd Italie – Zweden op het programma stond. Ik was voor Zweden maar helaas verloren ze de wedstrijd, waarna het feest was.

Wat ik eerder al vermelden is het echt omschakelen op het moment. Het voelt ook echt niet meer aan als reizen dit aangezien je ook steeds op 1 plaats bent. Desalniettemin voel ik me wel nog steeds happy en heb ik het naar mijn zin, maar tel ik deze periode niet echt mee als reizen dus zal ik in totaal langer wegblijven als voorheen een beetje had uitgestippeld. Ik heb immers alleen Thailand voor een gedeelte gezien en slechts de helft van de oost kust van Australië terwijl er nog ZOVEEL meer is.

1. José:
    4 juli 2016
    Hé Nick, leuk om weer "mee te reizen" ! Ik geniet van je leuk geschreven verhalen en erg mooie foto's! ❤️
  2. Dodger:
    5 juli 2016
    Wauw hard werken
  3. Karin:
    6 juli 2016
    Bedankt voor je geweldige leesvoer. Heerlijk om zo steeds meer een beeld te krijgen hoe het leven daar als plantagewerkers eruitziet. Petje af voor jullie ❤️