Farmwork Atherton

10 juni 2016 - Atherton, Australië

Bij deze weer een nieuw blog, het heeft even mogen duren maar goed. Ik ben momenteel in Atherton, dit is een klein plaatsje op een uur rijden van Cairns, waar ik momenteel verblijf in the backpackers lodge een soort van werk hostel. Samen met een man of 40-50 delen we een groot huis, er zijn veel Italianen, een aantal Fransen, Zweden, Japan, Korea, UK en ik vergeet vast en zeker nog een aantal landen. Het hostel fungeert een beetje als uitzendbureau, vanuit hier wordt je dan ook met busjes naar de verschillende farms in de omgeving gebracht. De kamers verschillen van 4 personen tot de grootste van 10 personen. Zelf verblijf ik in een kamer van 6 personen. Aangezien buiten het werken om niet veel te beleven is zal ik mijn blogs in het vervolg iets anders gaan indelen dan dat jullie gewend van me zijn. Soms zal ik dagen overslaan indien er niks speciaals is gebeurd.

Maandag 23 mei

5u was het toen de wekker ging, ik kan me niet meer herinneren in mijn geheugen wanneer dit voor het laatst was. Snel aankleden, wassen, cornflakes als ontbijt eten en boterhammen smeren voor de lunch. Om 5.45u stapten we met in totaal 9 jongens in het busje richting de farm Crossroads (dit was een uur rijden vanuit Atherton). Eenmaal aangekomen ontmoette we de eigenaar van de farm die meteen opdracht gaf allerlei formulieren in te vullen zonder zich ook maar voor te stellen. Hetgeen wat me verteld was van de norse en strenge farmer werd meteen duidelijk. Hier werd ons medegedeeld dat we de komende dagen zo’n 5000 limoen boompjes moesten planten. Vervolgens met z’n alle op een pickup truck richting het veld, hier werd ons voorgedaan hoe we de limoenboompjes moesten planten. Er was al een gat gegraven alleen moest het iets dieper, vervolgens de onderkant van het plastic verwijderen en het boompje planten en aanduwen met verse grond, plastic omlaag en de waterslangen weer bevestigen. Op staan, 5 meter verder lopen en het volgende boompje planten. Nou dit was toch niet zo moeilijk leek me zo. De opdracht was rond de 22 boompjes per uur te planten (kleine 3 minuten per boompje) wat in eerste instantie een reëel tijd leek te zijn in mijn ogen. Ik had gelukkig mijn iphone oortjes bij me dus kon lekker naar muziek luisteren waardoor de tijd iets sneller ging. Na de eerste pauze kregen we flink op ons donder van de farmer aangezien sommige mensen het niet goed deden en werd verteld als het zo doorgaat er mensen ontslagen zouden worden. Aan het einde van de dag bleek dat we gemiddeld 14-15 boompjes per uur planten, wat uiteraard echt niet genoeg was en morgen zou het beter moeten! Terug in de lodge hoorde ik dat een Koreaan de volgende dag niet meer zou komen (afvaller nummer 1). Na een heerlijke douche en avondeten ben ik al snel richting mijn bed gegaan aangezien alles pijn deed aan mijn lichaam en dit zou morgen alleen maar erger zijn…

Dinsdag 24 mei

Geslapen als een roosje totdat de wekker weer ging, ik kwam amper mijn stapelbed uit zo’n spierpijn had ik, dus maar 2 ibuprofen gepakt. Snel ontbijten, lunch maken en richting de bus. We kregen ’s ochtend nogmaals te horen dat het vandaag echt sneller moest gebeuren, zo niet zouden er mensen ontslagen worden. Ook was er een nieuwe jongen bij, die al na een uur aan het klagen was. Om 10u tijdens de eerste pauze werd de nieuwe jongen en een andere ontslagen, omdat ze hun werk niet goed deden. Inmiddels waren mijn spieren warm en werkte ik samen met een Richard (een schotse jongen die ook bij me op de kamer ligt). We hadden een perfecte techniek en haalde rond de 25-27 boompjes per uur! Aan het einde van de dag kwam de boer aan met blikjes bier aangezien we goed hadden doorgewerkt! Daarnaast kregen Richard en ik een extra compliment van de farmer persoonlijk dat we goed werk afleverde.

Woensdag 25 mei

Het zou spannend worden of we alles konden planten vandaag of nog een dag moesten terug komen. Na de eerste pauze hoefde ik niet meer te planten, maar moest ik samen met Giulio boompjes op pallets zetten en deze vervolgens naar het veld brengen met de tractor, was wel even fijn om iets anders te doen haha. Ondanks dat we redelijk op schema lagen, moesten we na de lunch onkruid gaan verwijderen tussen de rijen in. Alsof het niet slechter kon worden man man man, 3 uur lang gebukt onkruid weghalen tussen de rijen limoenboompjes in, maar ook dit weer overleefd.

Donderdag 26 mei

Bram was jarig vandaag, dus dat kan niet zomaar voorbij gaan. Ik had de dag ervoor bij de wool worths vlaggetjes met happy birthday, een gebaktje en flesje fruitsap gekocht. Zachtjes zijn kamer in gegaan en vlaggetjes opgehangen en lang zal hij leven gezongen. Daarna snel naar onder, want de rest zat al in het busje om te vertrekken naar crossroads. Rond een uur of 14 kwam het laatste boompje in zicht en waren we eindelijk klaar met dit werk. De boer had ons soort van bbq belooft inclusief bier. We vertrokken na het terrein achter de farm en konden daar in de rivier zwemmen en uit bomen in het water springen haha. Vervolgens werd er een vuurtje gemaakt en hebben we onder het genot van de nodige blikjes bier broodjes met worst gegeten. Tijdens het wegrijden bij de rivier kreeg Gabriele het voor elkaar om de bus vast te rijden en niet zo’n klein beetje ook haha. Waarop de farmer moest komen met de tractor om de bus los te trekken. Aangezien het Bram zijn verjaardag was zou ik hem trakteren op een etentje. Nu moet je hier niet veel bij voorstellen in Atherton, de keuze was een of ander klein tentje, Mcdonals, Domino’s of KFC. Uiteindelijk bij KFC gaan eten waar we het grootste menu bestelde voor zo’n 50 dollar, maar daar kregen we dan ook heel wat voor terug haha.

Vrijdag 27 mei

Heerlijk een dagje vrij. Dan denk je misschien die zal wel hebben uitgeslapen, dat klopt gedeeltelijk. Aangezien we met 6 mensen op een kamer liggen en de rest wel moest werken gingen er de nodige wekkers af. Maar gelukkig kon ik dit keer blijven liggen en ben ik rond 11u pas opgestaan. Bram hoefde maar een halve dag te werken en kwam daarna met zijn collega Tarryck (Australische jongen) bij de lodge langs om mij op te halen. Vervolgens zijn we bij zijn huis gaan chillen.

Zaterdag 28 mei en zondag 29 mei

Het weekend was niet zo speciaal, Bram ging met een aantal mensen naar een bushparty maar ik heb die overgeslagen aangezien ik me gister en vandaag niet zo lekker voelde. Ook met de wetenschap dat je dan pas (waarschijnlijk helemaal naar de klote) rond een uur of 7/8 in de morgen thuis zou komen. Wel heb ik de 2e helft plus verlenging van de Champions League finale gekeken (5u in de ochtend) aangezien ik al vroeg wakker was en ik meerdere mensen hoorde schreeuwen in de woonkamer. Zondag avond werd het nieuwe werkrooster voor de komende week opgehangen in de keuken. Ik stond komende week 4 dagen ingepland, maar helaas was dit voor tuinieren en telt dit niet mee voor mijn farmdagen, maar op deze manier kon ik wel cash geld verdienen.

Dinsdag 31 mei

In de middag ben ik met Jan naar het zwembad geweest en daar lekker in de zon gelegen, een biertje gedronken en af en toe het water in geweest. Ik wilde niet te laat naar bed gaan aangezien ik morgen weer moest werken. Totdat ik rond een uur of 23u allerlei geschreeuw hoorde en tafels hoorden schuiven, ow dat klinkt niet goed. Met dat ik mijn kamer uit loop wordt er een gast naar buiten gegooid. Het was een Aboriginal van een jaar of 35, hij probeerde weed te verkopen in 1 van de kamers en vervolgens was die rond aan het snuffelen in lege kamers. Binnen liep het uit de hand en werd die naar buiten gegooid. Maar aangezien meneer op de drugs zat dacht die even een man of 20 aan te kunnen de ezel, inmiddels was de politie gebeld. En op het moment dat de politie arriveerde rende die de klote op, maar achteraf bleek die toch te zijn opgepakt.

Woensdag 1 juni

Het tuinieren begon later dan het gewone farm werk dus vertrokken we met de bus om half 8. Ik zou vandaag samen met een Michelle bij Rene gaan werken, Bram had de week ervoor ook bij hem in de tuin gewerkt. Rene en Nelleke (Nederlands stel van rond de 80 jaar) wonen al 30-40 jaar in Australië en zijn nog steeds de eigenaren van de Crystal Caves. Rene heeft door de jaren heen allerlei speciale en unieke mineralen verzameld van over de hele wereld en dit ondergebracht in zijn museum. Eenmaal aangekomen bij zijn huis vertelde de buschauffeur die ons had afgezet dat we moesten wachten voor de poort tot half 9, waarna iemand ons open zou doen. Echter kwam er maar niemand aan, het probleem was dat we allebei geen bereik hadden op onze gsm waarop ik maar over het hek ben geklommen en de tuin in ben gelopen. Eenmaal bij het huis aangekomen schrok Nelleke zich te pletter, en vroeg what are you doing here?? Nou ik ben van de Backpackers Lodge en kom werken vandaag… Dit was blijkbaar niet goed gecommuniceerd met hun, maar geen probleem er was werk genoeg! Er was namelijk een enorme tuin rondom het huis, we begonnen het ‘parkje’ schoon te maken en alle bladeren en dode takken te verwijderen. Daarna begonnen met onkruid wieden en een soort van malsch aanbrengen, zodat er geen onkruid meer kan groeien. Aan het einde van de dag hebben we gezellig een biertje gedronken op het terras aan het zwembad en verschillende verhalen verteld over ons zelf en wat Rene allemaal heeft meegemaakt in zijn leven. Hierbij kwam ook ter sprake dat we geen 4 dagen hoefde te werken.. alleen ik zou de dag erna nog terug komen om het een en ander af te maken.

Donderdag 2 juni

Vandaag werkte ik alleen bij Rene. Ik moest weer onkruid weghalen alleen ditmaal aan de andere kant van de tuin en vervolgens weer de malsch erop leggen. Omdat het een paar honderd meter verder was dan de vorige keer kreeg ik zo’n klein tractortje mee waar je normaal het gras mee maait, met daarachter een karretje bevestigd. Nou ik heb het lekker rustig aan gedaan vandaag en de hele dag rustig op dat ding gereden haha. Ook hoefde ik maar tot half 5 te werken en hebben we erna de nodige biertjes gedronken, tevens gaf Rene me een vrijkaartje voor de Crystal Caves, scheelt me toch weer 22,50 dollar.

Vrijdag 3 juni

Aangezien Bram vandaag ook vrij was besloten we een stuk te gaan wandelen in de omgeving. De natuur in de omgeving is erg mooi met veel bossen, zo kwamen we uit bij een enorm mountainbike parcours met wel 15 verschillende routes. We besloten om maar 1 route te volgen en zijn zo’n 2 uur onderweg geweest. Uiteindelijk kwamen we uit bij Mount Baldy, maar omdat het inmiddels 14u was en erg warm besloten we deze berg een volgende keer omhoog te wandelen.

Zaterdag 4 juni

Vandaag hadden we om 14u met Tarryck afgesproken om te gaan vissen in de buurt. Onderweg naar de rivier waar we gingen vissen kroop er een slang over de weg, waarop Tarryck zijn auto meteen langs te kant zetten. Ik dacht oké leuk, kunnen we filmpje maken, wat ik echter absoluut niet verwachten was dat Tarryck de slang ging ‘vangen’. Na een worsteling (hij pakte de slang bij zijn staart en maakte hem moe) van een 15-20 minuten pakte hij de slang bij zijn kop. Grappig om te zien alleen denk ik niet dat ik zoiets zou durven haha (heb wel mooi beeldmateriaal voor een volgend filmpje). Het vissen vervolgens stelde niet veel voor, aangezien we niks hebben gevangen. De volgende keer zouden we naar een betere plek gaan.

Zondag 5 juni

Vandaag stond er een voetbalwedstrijd op het programma tussen de lodge (het huis waar ik in verblijf) en de grand (ander huis met backpackers). Het ging er vrij heftig maar toch ook wel sportief aan toe moet ik zeggen. Uiteindelijk maar liefst een dikke 2 uur gevoetbald met een man of 20 en uiteraard gewonnen haha. Daarna ben ik met Bram gaan eten bij Tom (een jongen die Bram kent vanuit Stein) die in de grand verblijft.

Mijn eerste 2 weken in the backpackers lodge zitten erop. De eerste week was echt even omschakelen aangezien ik zo’n 8 weken alleen maar heb rond gereisd en leuke dingen ben gaan doen, maar ook dit hoort erbij. Ik moet zeggen dat ik inmiddels bijna iedereen wel ken in het hostel. Het enige mindere is dat het seizoen hier bijna erop zit (waar ik geen rekening mee had gehouden voordat ik hier arriveerde). Een voordeel is dat veel mensen bijna klaar zijn met hun 88 dagen farm werk en vertrekken waardoor ik weer meer kans heb op een baantje.

1. Etienne borgers:
    10 juni 2016
    JAAAAAAAA!!!! Eindelijk weer een verhaal! Joepie!!!
    Zo...dus je bent veranderd van een genietende toerist in een hardwerkende
    farmboy! Als ik lees hoe goed het je af gaat verbaasd me dit niks.
    Klasse Nick!
    Klinkt goed...ga vooral zo door!
  2. Dodger:
    12 juni 2016
    wauw wat een super story weer
  3. Thomas:
    15 juni 2016
    Zo jongen, aan het werk :)

Klinkt goed! En meteen al complimenten te pakken.

Gelukkig lijkt het je ook niet aan biertjes te ontbreken, dus toch ook nog wel een beetje vakantie...

Geniet neef!