Jungle Chiang Mai tot hippie dorp Pai

12 april 2016 - Phi Phi Islands, Thailand

Zondag 3 april

Vandaag besloten we lekker te gaan touren op brommers en onderweg enkele dingen te gaan bezichtigen. Na nog geen 5 minuten reden we in een politiefuik, waar uiteraard alle toeristen werden aangehouden. De agenten hadden hun gezichten helemaal bedekt en daarnaast een zonnebril op, zodat je hun niet kon herkennen. Bram en ik hadden een internationaal rijbewijs maar Tom niet. Hij moest een boete van 500b betalen (ongeveer €12,50). Omdat we (en vooral Bram) het niet vertrouwde besloten we niet te betalen. Maarja Tom kreeg zijn rijbewijs niet terug, de enige optie was om naar het politiebureau te lopen zo’n 500 meter verderop. We besloten dat Bram met Tom mee ging terwijl ik de brommers en de agent met Tom zijn rijbewijs in de gaten hield. In de tussentijd zag ik andere toeristen, serieus de ene na de andere 500b betalen die vervolgens in de achterzak van meneer agent verdween. Toen ik dit wilde gaan filmen met mijn gsm raakte ze lichtelijk in paniek en moest ik hem meteen wegdoen. Na een minuut of 15 begon ik me wel ongerust te maken waar ze bleven. Maar even later zag ik ze aankomen en uiteindelijk heeft Tom slechts 200b betaald de vuile oplichters! We konden onze weg vervolgen, want in Thailand mogen ze je blijkbaar maar 1x per 24 uur een boete geven per incident. Onze eerste stop was bij het tigerkingdom, hier kon je, indien je €15,- betaalde tussen de tijgers inlopen en foto’s maken. We besloten dit niet te doen aangezien het er erg zielig uit zag. Wel maakten we wat foto’s van buitenaf. Op naar de volgende stop de watervallen. Deze stelde niet zoveel voor aangezien we in het droge seizoen hier zijn. Wel hebben we ff een verfrissende duik genomen wat erg welkom was aangezien het weer zo’n 38 graden was. Toen we de scooters terug brachten vertelde de eigenaar dat hij naar de sunday market ging. We besloten hem te volgen en raakte onderweg aan de praat. Vertelde dat we richting Pai wilde gaan naar de jungle trekking en hij vertelde ons dat hij vaker toeristen mee nam naar Pai en hen de bijzondere plekjes liet zien en een goed hostel wist. We spraken af dat we het in overweging namen en hier later op terug zouden komen. Inmiddels kwamen we aan bij de sunday market, een van de grootste van Thailand werd ons verteld en konden meteen zien dat dit wel eens kon kloppen. Op de weg stonden honderden kraampjes. Bij iedere tempel waar de monniken wonen stonden allemaal eetkraampjes, wat een verwennerij! We aten vers gebakken vis, champignon rolletjes met spek, fruitshakes, maiskolven, sushi (slechts €0,10 per stuk), gebakken banaan en waarschijnlijk vergeet ik nog een aantal dingen. Zeker de moeite waard wanneer je op een zondag in Chiang Mai bent. Ik besloot hierna eerder richting hostel te gaan aangezien ik mijn eerste blog nog moest afmaken en online wilde zetten.

Maandag 4 april

We hadden afgesproken om uiterlijk half 9 op te staan aangezien we tussen 9u en half 10 werden opgehaald voor onze 2-daagse trekking door de jungle (waar ik overigens erg lang naar heb uitgekeken). Komt de receptioniste om 8.40u de kamer ingelopen dat de gids er was. Gelukkig waren we vrij snel klaar en kon het avontuur in de jungle beginne. Onze gids heette Ad of Ab geen idee, zelfs na 2 dagen kwamen we er nog niet uit haha. Als eerste moesten we nog 2 Franse meiden ophalen en 3 Deense jongens. Met deze groep zouden we komende 2 dagen verblijven. We zaten met 8 personen, enigszins opgepropt, achterin een pick-up truck. Onderweg stopten we nog bij een lokale markt waar de gidsen eten inkochten voor de komende dagen, vers van de markt! Na een anderhalf uur kwamen we aan bij onze eerste stop, de olifanten. Bram had besloten niet te gaan rijden met de olifanten, maar Tom en ik wilde het wel eens proberen. Toen ik erop zat voelde ik me vrij oncomfortabel, maar gelukkig duurde het maar een kwartiertje. Aangezien we bananen hadden meegenomen konden we af en toe een banaan geven aan de olifant. Hadden we dat maar niet gedaan, hij richte z’n slurf naar achter en spuugt een mix van slijm en banaan richting onze kant. Na de rit voelde ik me niet helemaal prettig, want ik vond het zielig zeker ivm deze hitte (ik zou ook iedereen afraden om het ooit te doen!). Tijdens onze lunch zagen we aan de overkant van de rivier de olifanten met begeleiders 1 voor 1 een verfrissende duik nemen. Hierdoor werd mijn gevoel enigszins verbeterd aangezien je aan de olifanten zag hoe blij ze hiervan werden. Nu begon de trekking dan echt, we zouden 4 km gaan lopen waarvan 99% bergop vertelde onze gids (je had Tom z’n gezicht moeten zien, dat stond meteen op onweer haha). Al met al was het redelijk zwaar, zeker als je bedenkt dat het tegen de 40 graden is en je een tas op je rug hebt. Betreft het landschap was alles vrij droog en dor. Ik had me wat dat betreft veel meer groen voorgesteld, maarja we zitten nu ook in het droogseizoen vertelde de gids. Wel hadden we onderweg prachtige uitzichten, al was op sommige plaatsen veel smog ivm branden. De Thaise mensen steken in dit droogseizoen bewust kleine gedeeltes in brand om zo grote branden te voorkomen. Uiteindelijk bereikte we het dorp boven op de berg van plusminus 1035m. De gids vertelde dat er zo’n 80 mensen woonde in 30 gezinnen. We sliepen in een kleine dorm met zen 8e, echt terug naar de basis (zonder elektriciteit, licht, stromend water noem maar op). Terwijl Bram een siësta nam zijn Tom en ik wat door het dorp gaan slenteren. Onze gids gaf ons een kleine workshop thaise curry maken en liet ons ‘happy water’ drinken (drankje van rijst gemaakt met een alcohol percentage van zo’n 30%). In de avond speelde de gids op zijn gitaar en deden we enkele raadseltjes met lucifer stokjes. Een aantal wist ik vrij snel te herkennen en zal ze vast wel eens met jullie delen wanneer ik weer terug ben. Na deze vermoeiende dag waren we allemaal kapot en gingen we al rond 21u naar bed.

Dinsdag 5 april

De planning was om rond 6.15 op te staan en de zonsopkomst te zien, echter toen de wekker ging was ik (de rest overigens ook) te lui om op te staan. Om half 9 was ik wel aanwezig bij het ontbijt dat bestond uit toast, jam en een eitje. Na het ontbijt kochten we nog snel een fles water en begonnen we aan de afdaling richting de eerste waterval, omdat het droogseizoen is stelde deze niet zoveel voor maar was toch mooi om te zien. Ook konden we even afkoelen in het water! Tijdens het maken van een aantal foto’s stond ik meteen stil bij m’n vader, wat had hij dit mooi gevonden! Tegenwoordig maak je al snel een aantal foto’s en bekijk je later wel welke de mooiste is en je bewaard. Voor mijn vader was het een hobby om overal foto’s van te maken, maar aangezien er in die tijd rolletjes werden gebruikt moest hij opzoek gaan naar de juiste plek. Het was mooi en fijn om dit moment even te kunnen delen met Tom en Bram. Naarmate we verder naar onder afdaalde, voelde ik me steeds meer en meer in de jungle aangezien alles veeeeel groener was dan de dag ervoor. Na een uur of 2 kwamen we aan bij het raften, dit stelde door het lage water niet veel voor. Het leuke hieraan was dat de locals in de rivier ons voorzagen van een verfrissende douche, dus al met al toch een geslaagde tocht. Na het raften werden we nog op een bamboe vlot gedropt en hoefden we niks te doen terwijl we over de rivier dobberde. Onderweg zagen we aan de overkant nog enkele olifanten genieten van een verfrissende ‘duik’ in de rivier. Als afsluiting stond ons nog een pad thai te wachten, echter deze was niet echt vers maar we hadden zo’n honger dat deze toch is opgegaan. Nu stond alleen nog de terugreis naar Chiang Mai op de planning achter in de pickup truck voor een kleine 2 uur. Al met al was het een leuke trekking, al denk ik dat het beter zou zijn geweest wanneer je de trekking in het regenseizoen zou doen. Eenmaal aangekomen besloten we naar Alfredo te gaan om onze tocht naar Pai met brommertjes te gaan regelen. We spraken af de volgende ochtend om 7 uur te vertrekken om zo de warme middagzon een beetje te vermijden. In de avond had ik enorme last van m’n maag dus besloot ik eerder naar huis te gaan en mijn rust te pakken aangezien morgen een lange en intensieve dag voor de boeg stond.

Woensdag 6 april

Al met al ben ik de nacht redelijk doorgekomen, waarschijnlijk ook vanwege de slaappil en mijn oordoppen. We arriveerde om 7u bij Alfredo en na het papierwerk konden we rond half 8 vertrekken. Alfredo (een Italiaanse jongen van 28) was samen met zijn Thaise vriendin de eigenaar van de scootershop en tevens onze gids richting Pai. De weg van Chiang Mai naar Pai is zo’n 130 km en bestaat uit maar liefst 792 bochten (staat in de top 10 mooiste routes ter wereld met een motor/scooter). En hier is dan ook niks van gelogen! Mijn god wat een fantastische rit was dit, bergen op en af sommige stukken was het stijging- en daling percentage wel 35% of meer!! De weg daarentegen was niet overal even goed, op sommige stukken lag enorm veel gravel en ook diepe kuilen kwam je meer dan eens tegen. Aangezien Alfredo op zijn crossmotor veel meer vermogen had dan ons reed hij vaak voor ons uit. Soms kon ik het tempo volgen maar lang niet al tijd. Bram was op dit gebied meer ervaren, zeker vanwege zijn motoravontuur in Vietnam. En uitgerekend Bram gaat als eerste op zijn gezicht met de brommer. Hij was op mij en Tom blijven wachten en met dat hij wilde wegrijden glipt de brommer onder hem uit vanwege de dennennaalden waar die op stond. De schade aan de brommer viel mee en Bram had zelf hier en daar een krasje. Totdat hij opstapte en opeens aan z’n heup voelde, bleek er een flinke schaafwond te zitten maar we konden onze weg vervolgen. Onderweg stopte we bij Pai Canyon (Grand Canyon op z’n Thais) waar we enkele mooie foto’s maakte. Na een kleine 4 uur kwamen we dan eindelijk aan in Pai. Alfredo wist een goed hostel net aan de buitenkant van Pai. We moesten wel een gammel houten bruggetje over (meteen ging mijn gedachte uit naar hoe we dit moeste overleven als we zat waren haha). We zaten nog geen 2 minuten voor de bungalow of de eigenaar stond al naast ons (klein gezet Thais mannetje) die vroeg of we geen weed van hem wilde kopen, hoe kan het ook anders in dit hippie dorp. Even snel douche en vervolgens door naar de lod cave (een extra rit van bijna 100 km op en neer). Waarom ook niet, hadden het prima naar onze zin op de brommertjes en het landschap was prachtig. De lod cave zelf was mooi, maar ik vond de prijs die we moesten betalen wat duur, echter wel een leuke ervaring om meegemaakt te hebben. In de avond besloten we het centrum in te gaan om te kijken wat er te beleven was. Wat me opviel was dat er extreem veel westers eten was en het merendeel van de backpackers daar echte hippies waren. Je weet wel van die lange wijde broeken, baardjes en dreadlocks. Het leek wel of sommige mensen er al weken waren blijven plakken.

Donderdag 7 april

We besloten eerst te ontbijten en erna op zoek te gaan naar een ander hostel. Bram wilde graag naar het circus hostel aangezien hij daar goede verhalen over had gehoord. Bij aankomst zag het er al erg goed uit vooral het zwembad met uitzicht over Pai, helaas waren alle kamers volgeboekt. Ook het spicy hostel (vergelijkbaar met circus) was al vol, dus besloten we maar terug te gaan naar de bungalow van gister, ook niet verkeerd hoor. Op internet had ik een foto voorbij zien komen van fluid swiming pool, Bram was deze al tegengekomen onderweg dus besloten we hier na toe te gaan. Wat zeker de moeite waard was! Er waren veel backpackers aanwezig met wie je zo nu en dan een praatje maakte en op de achtergrond klonk een chille mix van soundcloud. Met een aantal biertjes in het zwembad, tussendoor een potje tafeltennis kwamen we middag goed door. Ondertussen hadden we via via gehoord dat je ’s avonds naar sunset lounge moest indien je de beruchte mushroomshakes wilde proberen van Pai. Na onze westerse maaltijd fish and chips, besloten we die kant op te gaan. We bestelde rustig een biertje en zagen verderop mensen die al flink de weg kwijt waren haha. Het was een komen en gaan van mensen, op 15 minuten tijd waren er zeker 30 mensen langs de bar gegaan met de vraag naar een shake. Steeds werd er verteld dat ze op waren. Terwijl we rustig aan het chille waren in de hangmatten kwamen we een meisje tegen die we in het zwembad hadden ontmoet. Zij vertelde dat je rustig moest wachten en naar verloop van tijd er wel nieuwe zouden komen. Na zo’n anderhalf uur renden werkelijk iedereen in 1x richting de bar, vul zelf maar in wat er daarna gebeurde.

Vrijdag 8 april

Vandaag zouden we terug gaan richting Chiang Mai. Toen we net aankwamen zag je van verre afstand een grote Boeddha halverwege een berg staan die we graag nog even wilde bezichtigen. Zo’n 300 traptreden later stond ons een mooi uitzicht te wachten! Aangezien het pas half 2 was en we tegen half 4 (na de warme middagzon) aan onze terugreis wilde beginnen, wilde Bram toch nog even naar het circus hostel. Ik had daar echter geen zin in en besloot met de brommer een beetje door de Pai heen te crossen. Ik had onderweg gehoord dat er nog ergens een waterval moest zijn. De waterval heb ik uiteindelijk niet gevonden, wel kwam ik een klein meertje tegen waar verschillende kinderen aan het zwemmen waren. We vertrokken rond half 4 richting Chiang Mai zodat we voor het donker arriveerde. Op de heenweg passeerde we al verschillende politie controles maar werden we telkens doorgelaten. Op de terugweg werd bijna iedereen aangehouden. Oh jee Tom krijgt weer een boete, maar gelukkig controleerde ze dit keer niet op rijbewijs maar wilde ze onze bagage en brommers checken op drugs. Dit laat naar mijn mening zien dat in Pai veel gedoogd wordt, maar ze niet willen dat het zich verder verspreid. Naast ons werden verschillende Thaise jongens onderworpen aan een urine test, hier hoefde wij gelukkig niet aan mee te werken. Nadat we de eerste flinke bergen gepasseerd werden stopte Tom z’n brommer in the middle of nowhere er zomaar mee. Ja hoor hebben wij weer!! Bram kwam met het idee hem te duwen totdat we bij enkele huisjes kwamen, echter werkte dit natuurlijk niet in de bergen. Dus probeerde we maar een pick up aan te houden met de vraag of de brommer achterin geladen kon worden. Godzijdank kwamen we een aardige man tegen die ook nog eens naar Chiang Mai moest. Brommer ingeladen, Tom voorin en Bram en ik besloten wel bij de auto in de buurt te blijven aangezien je nooit weet wat je kunt verwachten. Onderweg stopte hij om z’n overige lading uit te laden (kratten met mandarijnen) en uiteindelijk zette hij Tom met de kapotte brommer af bij de scootershop. Hij wilde niet eens geld ervoor hebben, maar omdat onze redder in nood ons zo goed geholpen had hebben we hem toch aardig wat geld achtergelaten. Aangezien we een goede band met Alfredo hadden opgebouwd hoefde we gelukkig niets extra’s te betalen voor de kapotte brommer terwijl dit wel in het contract stond. Ook voor Bram z’n valpartij rekende ze niks extra. Nu moesten we alleen nog op zoek naar een nieuw hostel voordat we de dag erna met het vliegtuig richting het zuiden zouden vertrekken. We kwamen terecht bij Boss hostel, wat van binnen en buiten erg leuk uitzag. Echter sliepen we in een soort van container zonder airco met een ventilator recht op ons gezicht. Het werd een lange nacht!

Zaterdag 9 april

Vandaag zou een lange dag worden aangezien we van eerst van Chiang Mai naar Bangkok vlogen en vervolgens door naar Krabi. We werden door een mannetje van een jaar of 80 in een oude maar wel dikke Mercedes gebracht naar het vliegveld. Hij lapte onderweg werkelijk alle regels aan z’n laars en af en toe dacht ik dit loopt niet goed af. De vluchten verliepen allemaal soepel al had de tweede vlucht een half uurtje vertraging.

Tot zover mijn avonturen in het noorden van Thailand, welke wederom enorm geslaagd zijn. Inmiddels zijn we aangekomen in het zuiden, waar het meer relaxen, zwemmen en feesten wordt. Hierover meer in mijn volgende blog! De foto’s zullen snel volgen! Check ook Bram zijn nieuwe vlog via www.youtube.com/watch?v=2lge7pelr9Q

1. Danja:
    12 april 2016
    Heee Nick!! Super leuk verhaal!!! Have fun in het zuiden met relaxen en feesten! Ik verheug me op je volgende belevenissen!! Kuss Danja
  2. Huub:
    12 april 2016
    Geweldig wat jullie meemaken. Zo te horen hebben jullie veel plezier. Geniet ervan.
  3. Yvonne:
    12 april 2016
    Hoi Nick, wat verhalen! Heerlijk om ze te lezen en te weten dat jullie zo genieten! Liefs X
  4. Robert:
    12 april 2016
    Sjiek um dien verhaole te lezen Nick! Hiel väöl plezeer!
  5. Math:
    13 april 2016
    Hey lieve Nick. Ik geniet (omdat jij geniet) van je ervaringen en verhalen, foto's en video's. Dankjewel voor het delen. Zo te lezen ga je ook al een beetje je eigen weg en ben je al "in the flow" van Azië . Ga maar lekker chillen in het zuiden. Zoen ook voor Tom en Bram. Liefs Math
  6. Karin:
    16 april 2016
    Heerlijk om je verhalen te lezen! Zo horen we het verhaal bij de beelden en reizen we in gedachten mee. Geniet van het feestelijke zuiden, succes met duiken en nog een heerlijke week samen in Thailand !