Mijn eerste week als backpacker!

3 april 2016 - Chiang Mai, Thailand

Zondag 27 maart

Eindelijk het is zover! 7 uur ging de wekker, snel de laatste dingen in de backpack proppen en vertrekken richting Schiphol. Zelfs Jill is op tijd, wie had dat gedacht. Op Schiphol kwamen we mijn neef Tom tegen, met hem en zijn broertje Bram (die al bijna 2 maanden aan het reizen is) zal ik de eerste 4 weken door Thailand gaan reizen. Aangezien ik nooit langer dan 3 uur in een vliegtuig heb gezeten was ik erg benieuwd hoe me dit ging bevallen, maar gelukkig verliep alles soepeltjes en waren we met een tussenstop in Moskou binnen 13 uurtjes in Bangkok.

Maandag 28 maart

Inmiddels was het 8 uur lokale tijd en Bram zou om 11 uur landen, maar we zagen zijn vlucht niet op de borden voorbijkomen. Toen ik Bram z’n vluchtgegevens erbij pakte bleek dat hij op een ander vliegveld zou aankomen, dus hebben we alvast een taxi richting Khao San Road gepakt. Al snel had ik door dat ik aan de andere kant van de wereld zat, wat een chaos dit verkeer! Ten eerste rijden ze links, maar je wordt van alle kanten ingehaald, auto’s, vrachtwagens, tuktuks ga zo maar door. Het duurde gelukkig niet meer heel lang voordat Bram arriveerde en zijn we richting ons eerste hostel gegaan, ff douchen en snel de stad in om te gaan eten en drinken. Hier kun je gelukkig niet snel omheen, want werkelijk om de paar meter vind je een ander kraampje. Het eten is hier heerlijk en goedkoop (voor een euro eet je hier al een maaltijd!) dus dat belooft veel goeds voor komende tijd! Na een korte power nap was het energielevel weer gestegen en besloten we biertjes te gaan drinken. Totdat we een karretje tegen kwamen waar een klein mevrouwtje verschillende insecten verkocht en voor ik het wist het Bram 3 schorpioenen gekocht (uiteraard het ergste wat ertussen lag). Achja waarom ook niet haha, het was niet bepaald lekker maar gelukkig spoelde we de schorpioen snel weg met een nieuw biertje. Uiteindelijk gingen we rond 2 uur naar bed.

Dinsdag 29 maart

6.45 ging de wekker want we moesten om 7.45 aanwezig zijn bij Co van Kessel voor een fietstocht door Bangkok. We besloten dit keer geen taxi maar een tuktuk te nemen, toen we aan het einde afrekende kwam ik erachter dat ik de dag ervoor afgezet ben geworden. Natuurlijk wist ik dat dit ging gebeuren alleen had ik ook weer niet verwacht dat dit binnen 24 uur zou zijn. Aangezien ik niet bekend was met het geld en al de nodige biertjes had gedronken heb ik een briefje van 1000 bath aangezien voor 100 bath dus weg €25,-, dit gebeurd me hopelijk maar 1x haha. Na een korte introductie stapten we met een groep van 10 personen op de fiets (alleen maar Nederlanders en Belgen). Vervolgens heb ik 3 uur met een big smile rondgefietst door Bangkok. Ik hou er niet van als mensen zeggen je moet dit of je moet dat, maar deze fietstocht mag je eigenlijk niet missen als je in Bangkok bent. We fietsten door smalle steegjes, met de fiets letterlijk over een vismarkt, een fruitmarkt en een bloemenmarkt, gingen met de boot de rivier over, bezochten de tempel van de Big Boeddha, Chinatown etc. etc. Onderweg werd er door de organisatie gezorgd voor koele drankjes en vers fruit. Het is moeilijk om het in woorden te beschrijven, maar gelukkig heb ik veel opgenomen met de GoPro dus de filmpjes en foto’s volgen nog waardoor je wellicht een beter beeld ervan hebt.

Na de fietstocht besloten we de lokale boot te pakken terug richting ons hostel, veel goedkoper, sneller en avontuurlijker om mee te maken dan de tuktuk of taxi. Bram was bij het hostel gebleven om verder te werken aan zijn vlog over Vietnam. Tijdens het middageten had ik geen geluk met mijn keuze betreft eten. De groene curry was zo pittig dat ik het maar voor de helft heb kunnen opeten anders was er niks meer van mijn smaakpupillen over. In de middag zijn we richting de Wat Pho gegaan (de liggende boeddha) en wilden we het paleis bezoeken echter was dit niet mogelijk, omdat we te laat waren. In de avond heb ik voor de eerste keer een massage gekregen. Bram ging voor een thaise massage en Tom en ik voor nek, schouders en rug. Mijn god dit was echt afzien voor mij! Terwijl Tom en Bram lekker op hun gemak lagen, achja het zal wel even wennen zijn voordat ik dit echt relaxen ga vinden. Tijdens het slenteren door de straatjes lieten Tom en ik ons oog vallen op een kraampje met goocheltrucjes. Hij had ons uiteraard, hoe kan het ook anders, vrij snel te pakken. Het begon met een lucifer doosje te laten draaien op z’n hand, deed verschillende kaarttrucjes, liet een muntje waar Tom zijn naam had opgeschreven tevoorschijn komen uit een doosje met elastiekjes erom en als klap op de vuurpijl een brandende sigaret verdwijnen in Tom z’n T-shirt. Omdat we zo nieuwsgierig waren besloten we een aantal trucjes te kopen waarna hij liet zien hoe ze werkte. Nu komt het ergste allemaal, een van de trucjes kende ik al via een vriend van me! Het zal wel aan het bier gelegen hebben dat ik de link niet heb kunnen leggen…. Na nog een aantal drankjes was het tijd om naar bed te gaan, want de volgende ochtend zouden we om 9u door een mini busje worden opgehaald om richting Pataya te gaan.

Woensdag 30 maart

8u ging de wekker, omdat iedereen brak was werd dit iets later met als gevolg dat we snel moesten douche aangezien we anders ons vervoer zouden missen. Uiteindelijk waren we nog net op tijd en werden we in een klein busje gepropt voor een 3 uur durende rit naar Pataya. We besloten dit keer voor een luxere accommodatie te kiezen met zwembad. Om wat kosten te besparen besloten we geen taxi te nemen maar te gaan lopen en dit hebben we geweten! In de brandende zon, backpack op de rug, kleine rugzak op de borst moesten we een steile heuvel over. Eindelijk aangekomen bij het verblijf deed de mevrouw aan de receptie een beetje raar en kregen we uiteindelijk geen kamer, grrrr hele eind voor niks gelopen. Dus toen maar besloten om dit keer wel een taxi te pakken richting het tweede hotel op ons lijstje. Gelukkig werden we hier wel geaccepteerd en konden we eindelijk gaan zwemmen. In de avond besloten we richting “Walking Street’’ te gaan in het centrum. Waar de shotjes, buckets en bier weer in grote getallen naar binnen vloeide. Ook zijn we tussendoor nog even in een fishspa voor je voeten geweest, nou ook dit was geen succes aangezien ik slecht tegen kietelen aan mijn voeten kan maar ik heb het geprobeerd.

Donderdag 31 maart

Vanochtend een keer geen wekker dus hebben we heerlijk uitgeslapen. Naar het ontbijt besloten we brommers te gaan huren. Bram ging achterop bij Tom, zodat hij mooie filmpjes kon maken. Het was wel even wennen aangezien ze hier links van de weg rijden en het verkeer totaal anders is als je gewend bent in Nederland. Alles gaat kris kras door elkaar, links of rechts inhalen kan allemaal hier en de brommers halen ruim 100 kilometer per uur! (en dat op slippers, zwembroek en T-shirt) We besloten langs de kust te rijden en kwamen zo uit bij de haven waar ik nog nooit zoveel speedboten bij elkaar heb zien liggen. Ook kwamen we hier voor het eerst in aanraking met de politie ik moest stoppen, ow nee internationaal rijbewijs vergeten in hotel… Gelukkig regelde de agent alleen het verkeer en konden we onze weg al vrij snel vervolgen. Na de lunch aan het strand besloten we terug te rijden naar ons hotel, maar uit het niks viel de brommer in 1x uit, heb ik weer hoor. Gelukkig kwam er meteen een vriendelijk Thaise man naar ons toe die de brommer binnen no-time weer aan de praat kreeg en konden we richting ons hotel gaan. In de avond zijn we naar een pingpongshow geweest, echter stelde deze helaas niet zoveel voor. Althans niet zoveel als de verhalen die ik erover heb gehoord, wie weet proberen we het later nog wel eens. Ook de stripclubs ontkom je niet aan hier, aangezien de gemiddelde leeftijd van (westerse) mannen hier rond de 50 ligt, en er dit keer 3 jonge jongens de straat in kwamen lopen hoorde we overal gegil waar we langsliepen. Je kunt het je werkelijk niet voorstellen, overal vliegen de meisjes je om de nek en proberen ze je binnen te krijgen. We hoefden geen entree te betalen en aangezien de prijs van een biertje net iets hoger was dan in een ander willekeurig café zijn we te maar even een kijkje gaan nemen. Voor de filmpjes verwijs ik jullie verder naar Bram zijn vlog ;).

Vrijdag 1 april

Vandaag was een dag van reizen, vanuit het hotel brachten ze ons naar het busstation. Van daaruit pakten we de lokale bus richting Bangkok. Vervolgens moesten we weer naar de andere kant van Bangkok om daar de  nachttrein te pakken richting Chiang Mai, onze volgende bestemming meer in het Noorden van Thailand. Helaas was de trein al volgeboekt, nu konden we wachten tot de volgende dag of de bus pakken. Uiteindelijk besloten we de bus te pakken, maar de nachttrein ga ik zeker weten nog doen tijdens mijn reis! De bus was achteraf gezien 1 grote ramp. Het begon al met de vertraging van anderhalf uur, vervolgens na een paar uur rijden ging er een band kapot. Bij een verlaten afslag lag een soort van garage echter deze zag er dicht uit. Er werd even aan de poort gerammeld waarna de eigenaar wakker werd. Godzijdank hadden ze snel een nieuwe band erop en konden we onze reis vervolgen. Tijdens de zonsopgang zagen we steeds meer groen tevoorschijn komen en waande we ons al een beetje in de jungle. Het landschap werd ook steeds meer heuvelachtig en dat kon onze bus helaas niet aan. Halverwege de berg stonden we midden op de snelweg in 1x stil. We moesten allemaal met onze bagage de bus uit, daar stonden we dan in de brandende zon naast de snelweg. Gelukkig kwam er al snel een andere bus aan waar we konden instappen, echter bleek deze al voor de helft vol te zitten waardoor sommige maar in het gangpad moesten gaan zitten. Deze laatste kilometers waren niet echt goed voor Tom die vervolgens de hele bus heeft ondergekotst. Uiteindelijk kwamen we dan met een vertraging van dik 5 uur aan in Chiang Mai.

Zaterdag 2 april

We vonden al snel een leuk en cheap hostel (€3,75 per nacht) in de buurt van het centrum. Tom was echter helemaal gebroken na de busrit, dus besloten we maar even op bed te gaan liggen. Aangezien ik ook maar 2-3 uur geslapen had vond ik dit een prima idee. Na het douche voelde ik me weer goed opgeknapt alleen Tom was nog niet de oude. We hebben wat rondgeslenterd door de stad en hier en daar wat navraag gedaan naar excursies. In de avond kwamen we uit het niets aan op een klein marktje vol met eetkraampjes. Er hing een zeer relaxte sfeer en op de achtergrond speelde een bandje rustige muziek. Wat me meteen opviel was dat ruim de helft van de kraampjes bestond uit westers eten. Na een kleine week noedels, rijst en bami besloten we dit keer voor een burger met chips te gaan. Dit was een zeer goede keuze, ik heb de nodige burgers gehad in mijn leven maar deze kwam toch zeer zeker in mijn top 3 te staan! (het komt natuurlijk ook door de omgeving maar het smaakte in ieder geval verrukkelijk). We vervolgde onze weg richting de night bazaar, want hier zou een Muay Thai gala zijn. Leuk om een keer mee te maken, maar naar mijn mening waren sommige gevechten van te voren al beslist wie er zou winnen. Zeker wanneer er een kleine Thais mannetje aan ons vroeg om in te zetten op de volgende wedstrijd. Wij zouden inzetten op degene uit de rode hoek, hij op degene uit de blauwe hoek. We zeiden dat we alleen op de blauwe hoek wilden inzetten maar dit was niet mogelijk, 3x raden wie de volgende partij won, juist de blauwe hoek! Al moet ik zeggen dat sommige gevechten er redelijk pittig aan toe gingen. Toen we in het hostel aankwamen was het al laat op de avond en was de nachtbewaker voetbal aan het kijken. Pikten we toch nog even mooi Barcelona – Real Madrid mee, al was deze wedstrijd bij ons pas om half 4 gedaan.

Inmiddels is het al maandagnacht 2 uur, morgenvroeg vertrekken we voor een 2 daagse trekking door de jungle. De foto’s zal ik komende week proberen toe te voegen! Het was een geweldige eerste week, waarin ik samen met Tom en Bram ontzettend veel heb meegemaakt! Ik geniet van de kleinste dingen en heb heel veel plezier!

1. Jose:
    3 april 2016
    Heel leuk om te lezen Nick!! Veel wisten we al..., maar heel leuk om zo te lezen .Geniet maar lekker!!!! Benieuwd naar week 2
  2. Etienne borgers:
    3 april 2016
    Geweldig Nick! Renate en ik zien t helemaal voor ons Hihi...how the borgers brothers invade the east
  3. Marjolijn:
    3 april 2016
    Super 1e week om te lezen! Geniet maar lekker!! Benieuwd naar het vervolg. Leuk zo'n blog of vlog of whatever xxxx
  4. Twan:
    3 april 2016
    Nou Nick, zo te lezen een heel intense eerste week met veel impressies en belevenissen, beloofd nog wat voor de komende tijd .
    Geniet ervan en groeten aan Tom en Bram.
    En genieten he
  5. Tanja:
    3 april 2016
    Wauw...om jaloers op te worden. Je schrijft heel leuk..dus superleuk om te lezen.
    Blijven doen. xxx
  6. Eva:
    He Nick!

Mooi geschreven en wat leuk om te lezen.
    Geniet! :)

Groetjes uit Utrecht!

X Eva
  7. Huub:
    Super! Geniet ervan.
  8. Karin:
    4 april 2016
    Heerlijk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt en hoe je dit beleefd hebt! Kijk al uit naar je volgende verhalen !
    Dikke kus voor jou en voor Tom en Bram ❤️
  9. Lee:
    4 april 2016
    Nou nou, story teller and world traveller Nick! Haha, echt leuk om te lezen! Doe je goed je eerste week, ben al benieuwd naar je volgende verhaal!! Geniet er maar van, ben hartstikke jaloers!
    xo
  10. John:
    Hoi nick
    Leuk om je ervaring te lezen van je eerste week. Dat is genieten en ervaring op doen in Azië .Het is een hele andere wereld dat klopt.
    Geniet er maar verder van.
  11. Thomas:
    4 april 2016
    Miljaar neef, wat een avonturen al! En al behoorlijk veel gezien. En ik maar denken dat jij de eerste weken alleen aan het feesten zou zijn... Sjiek, ga zo door!
  12. Yvonne:
    5 april 2016
    Super om te lezen Nick Geniet van alle ervaringen! Liefs
  13. Math:
    5 april 2016
    Hey backpacker
    Fijn dat je zo kunt genieten! leuk dat je je reiservaringen deelt met ons.Ik kan zo met je meereizen.Veel fun in "the jungle: van Chieng Mai.. Beware of the broodmagere dorpelingen met de pijpjes.... Zoen voor jou en ook voor Bram en Tom. Liefs Math en John
  14. Sandra:
    8 april 2016
    Hay Nick,

Super om te lezen!
    Nu nog veel herkenbare dingen, dus ik snap hoe erg je geniet! Vooral blijven doen en alles uitproberen! Nachttrein een bedje boven pakken (onder is 2x zo smal) is echt ideaal.

Leuk om te lezen, benieuwd naar je volgende verslag :)
    Laat je Changs je smaken!
    X San