Gold Coast & Brisbane

3 mei 2016 - Noosa Heads, Australië

Maandag 25 april

In de ochtend ben ik met Bram nog wat laatste dingen gaan kopen bij de 7eleven waaronder een slof sigaretten, aangezien het hier velen malen goedkoper is dan in Australië. Om half 7 ’s avonds pikten de taxi me op en bracht me naar het vliegveld. Mijn eerste vlucht richting Melbourne vertrok om half 10. Het zag er goed uit in het begin, had een hele rij van 3 stoelen voor mezelf. Waar ik echter geen rekening mee had gehouden was dat het enorm koud was ’s nachts in het vliegtuig en er waren geen dekentjes meer helaas. Daarnaast zat ik vrij dicht in de buurt van de wc, waar volgens mij het hele vliegtuig gebruikt van heeft gemaakt met als gevolg dat ik al met al 2 uurtjes geslapen heb denk ik. In het vliegtuig kreeg iedereen een formulier waarop die een aantal vragen moest invullen over zijn/haar bagage. Wattttt mag ik maar 50 sigaretten meenemen?? Aangezien ik zo eerlijk was om op het briefje aan te geven dat ik meer sigaretten bij me had, werd ik uit de rij gepikt en moest naar een aparte ruimte. Stond me daar ook nog een cameraploeg te filmen (voor degene die wel eens naar national geographic kijken weten wel waar ik het over heb), gelukkig waren ze druk bezig met een Aziatische vrouw haar tas uit te pluizen en kon ik doorlopen. Meneer agent uitgelegd dat ik ervan uitging 200 sigaretten mee te mogen nemen, waarna hij zo vriendelijk was me voor deze keer te laten doorlopen zonder mijn tas ook maar te controleren (had ik maar meer meegenomen haha).

Dinsdag 26 april

Inmiddels was het alweer dinsdagochtend en stond mijn tweede vlucht richting Gold Coast gepland, dit ligt halverwege de oost kust van Australië. Een uur of 14 was het toen ik aankwam, meteen een Australisch simkaartje gekocht en met de bus richting surfers paradise. Ohja met dat ik de luchthaven uit loop begint het te regenen en voel ik dat het hier niet zo warm is. Slechts 25 graden, ff wennen na de 38 graden in Thailand waar ik vandaan kom. In surfers paradise had ik met Danja afgesproken, samen zouden we gaan couch surfen bij Juan met wie ik via de app couch surfing had afgesproken. Juan kwam ons ophalen in een nieuwe bmw 5 serie, volgens mij had ik het slechter kunnen treffen haha. Samen gingen we een hapje eten en leerde we elkaar een beetje kennen. Juan heeft zelf veel gereisd en het was leuk om zijn verhalen te horen. Na het eten gingen we naar zijn appartement, wat er overigens ook niet verkeerd uitzag. Even een heerlijke douche gehad en ik voelde me weer fris, vervolgens voor het eerst in dik 4 weken een tv gezien. Het voelde wel echt raar! om bij een wildvreemde op de bank naar tv te kijken en vervolgens te gaan slapen. In eerste instantie zou ik Danja pas later treffen en alleen gaan couch surfen, maar ik ben blij dat we met z’n tweeën daar waren, dit voorkwam wel een beetje dat er van die ongemakkelijke doodde stiltes vielen haha. Ook liet hij een filmpje zien dat hij gemaakt had van zijn reis in 20 maanden, om jaloers op te zijn!

Woensdag 27 april

In de ochtend heb ik een aantal zaken geregeld om te mogen werken in Australië, zoals een soort van bsn nummer aangevraagd, een medicare pasje en een bankrekening geopend. Aangezien Danja dit de week ervoor had gedaan hoefde ik gelukkig niet veel meer uit te zoeken, want zij wist precies waar ik wat moest aanvragen chilllll. Vervolgens nam Juan ons mee naar het uitzichtpunt bij Coolangatta & Tweed Heads dit is de scheiding tussen de staten New South Wales en Queensland. Met dat we daar rondlopen, denk ik van hier ben ik al eens geweest dit komt me bekend voor. En met valt het me in, een aantal weken voor ik ging reizen zag ik bnn 3 op reis. Zij hebben op deze plaats een aantal beelden opgenomen betreft Captain Cook. Echt maf om er dan zelf tussen te staan, hier was ik normaal nooit gekomen maar dankzij Juan wel, echt ontzettend vet! Vervolgens zijn we een lekkere burger gaan eten en hebben we nog wat rondgelopen in surfers paradise.

Donderdag 28 april

Danja had zich voorgenomen om zonsopkomst te gaan bekijken op het strand aangezien ze dan mooie foto’s kon maken, ik had op het moment van afspreken er al een slecht gevoel over maar stemde in omdat ze niet alleen met Juan wilde gaan. Echter toen de wekker ging was ze te moe en hebben we op het laatste moment toch maar afgezegd, wat ik persoonlijk niet erg vond. Na uiteindelijk lekker te hebben uitgeslapen nam Juan ons in de middag mee naar de plek waar de rivier en zee samen kwamen, waar we een aantal coole foto’s hebben gemaakt. Daarna zijn we na de andere kant van Gold Coast gereden en hebben ik vanaf een rots voor het eerst tientallen surfers in het water een aantal golven zien trotseren. Echt een momentje waarop je helemaal tot rust kwam en besefte dat je aan de andere kant van de wereld zit. Voor ik op reis ging had ik me voorgenomen om goed te kunnen surfen wanneer ik terug kom, dus hier kon ik nog wel eens iets van leren haha. Rond 17u vertrok de bus richting Brisbane, waar ik Shanna ontmoette, Danja’s roomie van de eerste weken. Samen zijn we pizza gaan eten bij domino’s (is namelijk erg goedkoop voor Australische begrippen). Bram had me kort voor zijn vertrek Imovie uitgelegd, dus in de avond ben ik begonnen met een filmpje van mijn fietstocht door Bangkok te maken. Echter kwam ik er al snel achter dat de helft van de beelden bij Bram op zijn externe schijf staan dus zal ik een beetje moeten improviseren.

Vrijdag 29 april

Het was niet echt denderend weer toen we wakker werden, voor de zoveelste keer. We besloten om met de boot een rondvaart over de rivier te doen, om zo Brisbane vanuit een andere kant te zien. In de avond heb ik voor het eerst sinds ik weg ben gekookt. Voor de verandering noedels met kip en allerlei verse groenten wat nog verdomd goed smaakte ook. Daarna zijn we richting een Kings Day feestje gegaan in het centrum, waar we maar liefst 8 dollar voor een biertje moesten betalen. Uiteraard waren er veel Nederlanders en kwamen er regelmatig Nederlandse liedjes voorbij (niet echt mijn insteek om naar Australië te gaan) maar het was toch een leuke avond.

Zaterdag 30 april

Yessss eindelijk goed weer toen ik wakker werd, daar moest dan ook geprofiteerd van worden! We besloten naar een strandje te gaan en heb lekker gezwommen en geluierd (kreeg eindelijk weer een beetje het vakantiegevoel door het goede weer). In de avond had ik kaartjes geregeld voor een rugby wedstrijd in het Suncorp Stadium. De Queensland Reds speelde tegen een Zuid-Afrikaans team en wonnen uiteindelijk met 30-17. Een stadion zo groot als de Arena, alleen was het helaas maar voor de helft gevuld. Al met al wel een super leuke ervaring om mee te maken!

Zondag 1 mei

Dit was wel de slechtste dag die ik meegemaakt heb qua weer. Het kwam letterlijk met bakken uit de hemel. Er zat niet veel meer in dan een beetje te chillen op de kamer. Ik heb wat aan mijn blog gewerkt en gefacetimed met vrienden en mijn zusje. Uiteindelijk klaarde het aan het eind van de middag op en zijn we alsnog een rondje gaan lopen door het park, waar we recht in een bruidsceremonie liepen. De dames uiteraard helemaal blij terwijl ik het na 1 minuut wel gezien had. Toen het uiteraard, hoe kan het ook anders, weer begon te regenen zijn we richting het hostel teruggegaan. Hier heb ik ’s avonds nog kunnen genieten van een goede livestream Ajax – Twente met een heerlijke afloop. Onder de wedstrijd nog leuke berichtjes met Stefan verstuurd haha. Met nog 1 wedstrijd te gaan kan het bijna niet meer anders dan dat Ajax kampioen wordt (nummer 34 alweer). Het is en blijft voetbal, maar ik acht de kans dat Pisvee kampioen wordt, even groot is als dat ik volgende week thuis in Nederland ben.

Mijn eerste week in Australië zit er alweer op. Uiteraard een wereld van verschil met Thailand. Wat me vooral opvalt is hoe vriendelijk het Australische volk is, hoe netjes het hier op de straten is (geen sigaretten of plastic op de grond) en hoe duur het hier helaas is haha. Nu inmiddels aangekomen in Noosa, waar ik waarschijnlijk mijn eerste surflessen ga volgen!!

1. Etienne borgers:
    3 mei 2016
    Jaaaaaaaa!!! Je word steeds enthousiaster in je verhalen. t Lijkt erop dat je op stoom begint te komen. Heeeeeerlijk!!! Ga zo door, ga zo door Nick! Gun t je zo!
    Tjeezus Mina...en dan te bedenken dat ik binnenkort voor teerst van mn leven met iemand die in Australie is ga facetimen...t moet niet gekker worden!
    hihi...ouwe man :-)
  2. Dodger:
    3 mei 2016
    Wauw om jaloers van te worden
    Lekker genieten
  3. Stefan:
    4 mei 2016
    Dat stukske euver ajakkes en psv verpest dun gans vlog:-p Mer wel leuk um dch kaomende week weer trök te zien um samen naor de huldiging vaan psv te goon!!:-D
  4. Marjolijn:
    5 mei 2016
    Ha Nick,

Zo leuk jouw blog te lezen elke keer. Ben benieuwd je te zien kitesurfen hier op het Grevelingenmeer! Wat een belevenis deze reis en je bent pas begonnen. Deze ervaringen neemt niemand je af en daar kun je op teren als je terug bent in real live! Veel plezier!! Xxx
  5. Yvonne:
    5 mei 2016
    Hoi Nick, weer genoten van je reisverhalen! Mooi te lezen hoe je geniet! Veel liefs xxx
  6. Thomas:
    6 mei 2016
    Miljaar Neef, ik blijf jaloers hoor... Beetje regen mag de pret niet drukken!