Het einde komt in zicht

13 augustus 2016 - Atherton, Australië

Man man man een blog van een maand, niet echt de bedoeling dat het zo lang zou duren. Ik weet niet waardoor het komt, wellicht doordat er niet veel te beleven is tijdens het farmwork en ik weinig zin had om na al het werken nog te gaan typen. Echter is het nu zo dat ik waarschijnlijk de nodige dingen ben vergeten haha. Heb toch een poging gemaakt dus veel plezier met het lezen!

Zaterdag 2 juli - Zondag 3 juli

Het weekend is vrij rustig verlopen. Wat opzicht niet erg was aangezien ik vrij veel had gewerkt afgelopen week.

Dinsdag 5 juli - Donderdag 7 juli

Deze week opnieuw slechts 3 dagen werk bij Costa. Voornamelijk het ophangen van bananen gedaan, af en toe werd ik geroepen om de bananen te snijden, wat opzicht prima is een beetje afwisseling. Merk wel dat ik hier graag weg wil, hopelijk krijg ik komende week te horen dat ik full time naar Crossroads kan gaan.

Zaterdag 9 juli- Zondag 10 juli

Dit weekend zouden er mensen worden ingezet op een farm met pompoenen. Gelukkig had de manager Jin ook aan mij gedacht! We zouden om 11u beginnen en aangezien het net buiten Atherton ligt, vertrokken we pas om 10.40u zodat we toch een beetje konden uitslapen. Met een stuk of 10 backpackers in het busje vertrokken we naar de farm. Achter op de trailer van de tractor werden enorme kartonnen dozen op pallets geplaatst waarin we de pompoenen moesten vullen. Er moesten 4 mensen op de trailer staan en de rest ging het veld in, ik had al snel door dat ik op de trailer moest gaan staan dus zo gezegd zo gedaan. De mensen in het veld gingen op zoek naar pompoenen en gooide deze vervolgens richting de mensen op de trailer. Al met al een leuke job en ook nog leuke filmpjes kunnen maken met mijn go pro.

Maandag 11 juli

Vandaag zou een lange en vermoeiende dag worden op Crossroads. Er kwam een bedrijf met speciale voertuigen om  smalle gleuven te maken, waar wij vervolgens een dunne waterleiding in moesten plaatsen. Deze worden weer aangesloten op een computer, zodat alle bomen in het vervolg makkelijker voorzien van water kunnen worden. Ik weet het, het klinkt waarschijnlijk niet zo logisch als dat het is maar zou niet weten hoe ik het anders moet uitleggen haha. De farm bestaat momenteel uit 6 sectors met ieder een eigen wateraansluiting, vanuit iedere waterpomp moesten er 2 waterleidingen naar de centrale pomp gelegd worden aan de andere kant van de boerderij! Met als gevolg dat we 30 rollen van ieder 300 meter in eerste instantie moeten uitrollen (dit gebeurde met een speciaal systeem, de rol werd op een apparaat gelegd en vervolgens moesten wij met het uiteinde gaan lopen totdat de rol volledig uitgerold was, hierdoor werden de leidingen kaars recht) vervolgens de leidingen koppelen en in de gleuf leggen. Je kunt je denk ik wel inbeelden hoe ik me aan het einde van de dag voelde haha. De farmer vertelde me aan het einde van de dag, dat we volgende week waarschijnlijk met de aanleg van een nieuwe sector zouden beginnen en ik dus fulltime daar kon gaan werken.

Dinsdag 12 juli - Donderdag 14 juli

Na het nieuws van gister zou dit waarschijnlijk mijn laatste week werken op de bananenfarm worden. Waardoor ik nog minder zin had gekregen om na het werk te gaan. Uiteindelijk besloot ik donderdag te vertellen aan mijn supervisor dat dit hoogstwaarschijnlijk mijn laatste dag zou zijn, aangezien ik op een andere boerderij meer dagen en uren kon draaien. Gelukkig had ze hier alle begrip voor en zou ze volgende week wel merken of ik zou terugkomen of dat er iemand anders vanuit de Lodge werd gestuurd om mijn werk over te nemen.

Vrijdag 15 juli

Deze dag heb ik gewerkt bij Crossroads en ik weet al niet meer wat ik gedaan heb. Waarschijnlijk in de ochtend in het veld gewerkt en in de middag de machines schoongemaakt aangezien dit altijd op vrijdag gebeurde.

Zaterdag 16 juli

Dit weekend was er een rodeo festival in Mareeba (een plaatsje zo’n 30 km verder dan Atherton). Tijdens het werken op de bananenfarm kwam er regelmatig reclame voorbij op de radio over de rodeo, dus ik had al opgezocht wat het allemaal in hield en het leek me zeker de moeite waard. Samen met Bram en Tom (Nederlandse jongen die ook uit Stein komt, en nee niet Tom Borgers haha), vertrokken we rond een uur of 14 richting Mareeba. Al met al een erg geslaagde dag, we zagen cowboys van stieren en paarden werden geslingerd, met lasso’s werden kleine kalfjes gevangen (wat overigens diervriendelijk was, zodra de lasso om het hoofd zat werd het meteen losgelaten) en uiteindelijk was er nog een wedstrijd tussen de staten NWS en QLD.

Zondag 17 juli

In de middag zijn we gaan chillen bij een meer in de buurt van Atherton. Op zicht was het redelijk goed weer alleen iets te koud om te zwemmen. In de avond kreeg ik te horen van de manager Jin, dat ik morgen bij Costa moest werken. Dat terwijl ik normaal daar van dinsdag tot donderdag werkte. Ik vertelde hem dat ik afgelopen vrijdag de farmer van Crossroads had toegezegd dat ik maandag daar werkte. Nou ik kreeg me toch een preek, volgens mij had die vent slecht geslapen vannacht. Ik bleef bij mijn punt dat ik naar Crossroads wilde maandag (aangezien ik maandag naar alle waarschijnlijkheid te horen kreeg dat ik fulltime kon werken). Aangezien Jin dit niet zo leuk vond zei die, als je morgen niet naar Costa gaat hoef je er niet meer te komen, oke prima doei.

Maandag 18 juli – zaterdag 23 juli

Eenmaal aangekomen bij Crossroads, kreeg ik te horen dat ik met de tractor en een grote roller erachter in het paddock moest gaan rijden om de grond te compressen. Wat ik natuurlijk in eerste instantie niet erg vond een beetje op een tractor rijden. Ik kan je vertellen dat ik blij was dat het vrijdagmiddag was en eindelijk klaar was haha. Er zijn in totaal 47 rijen met limoenbomen met ieder een afstand van 1200 meter, dit minimaal 4 x per rij zijn toch behoorlijk wat kilometers met een tractor. Daarnaast moest je ook nog de hele tijd geconcentreerd blijven aangezien ik weer niet het zwarte zijl mocht aanraken waartussen de limoenbomen stonden anders zou dit scheuren (wat natuurlijk de nodige keren gebeurde, hier werd de farmer achteraf niet blij van haha). Op zaterdag heb ik ook gewerkt bij Crossroads en zijn we begonnen met hooi te plaatsen rondom ieder limoenboompje, wat een k*twerk!

Maandag 25 juli – vrijdag 29 juli

Deze week moest ik 4 andere backpackers meenemen naar Crossroads vanuit de Lodge die ons zouden helpen met het hooi plaatsen om de limoenbomen. Ik en Giullio deden over 1 rij ongeveer 2 tot 2,5 uur. Dit werd dus ook de norm voor de overige backpackers, al kregen ze de eerste dag meer tijd omdat alles nieuw voor hen was. Plotseling kregen we de tweede dag te horen dat de farmer naar het ziekenhuis moest, omdat het nog steeds niet goed met zijn rug ging. Aangezien er nu dus niet echt controle was, dachten de overige jongens lekker langzaam te kunnen gaan werken. In de pauze kwam de vrouw van de farmer informeren of het opschoot, wat dus niet het geval was! De jongens moesten naar de lunch harder werken of ze kregen niet uitbetaald. En ja hoor nu ging alles in 1 keer sneller tot aan het einde van de week.

Zaterdag 30 juli en zondag 31 juli

Zaterdagochtend besloot ik met Nicolo op pad te gaan met zijn auto (4x4 Jeep). Als eerste zijn we naar Yungaburra gereden waar ik voor het eerst sinds hele lange tijd weer eens een fatsoenlijke kop koffie heb gedronken. Vervolgens een grote ronde rondom het Tinaroo lake gereden, waarbij we sommige stukjes off road reden. Af en toe gestopt om wat foto’s te maken en ergens gaan lunchen boven op een berg met een mooi uitzicht. Zondag zijn we wederom op pad geweest en nu was Bram ook meegekomen, aangezien die vandaag vrij was en gister moest werken. Met z’n drieën zijn we een aantal watervallen in de buurt gaan bezichtigen. De eerste was zo slecht, kunt haast niet geloven dat ze dit een waterval noemen. De overige 3 waren zeker de moeite waard! Echt mooie foto’s met mijn nieuwe camera gemaakt!

Maandag 1 augustus – vrijdag 5 augustus

In principe zou ik tot vrijdag 5 augustus werken en dan zaterdag de 6e vertrekken richting Bali. Echter de week duurde zo ontzettend lang, de dagen kropen enorm langzaam voorbij. Daarnaast ook nog het feit dat 5 augustus de verjaardag van mijn vader zou zijn, besloot ik niet te gaan werken. Voor het eerst tijdens mijn reis voelde ik me zwaar klote deze week, het had er natuurlijk mee te maken dat de verjaardag van mijn vader eraan zat te komen en ik niet met mijn zusje en familie om heen was (gelukkig was ik niet helemaal alleen maar was Bram er wel nog). Uiteindelijk ben ik die vrijdag niet gaan werken, ben een flink stuk gaan wandelen en op het gemak mijn tas in gepakt.

Zaterdag 6 augustus

Eindelijk was het de dag dat ik het farm leven voorlopig achter me kon laten en zou vertrekken richting Bali. Tom bracht me met Bram samen naar het vliegveld, waar ik voor de 3e keer in korte tijd vaarwel heb kunnen zeggen tegen Bram, voorheen stond steeds vast wanneer we elkaar zouden zien alleen nu niet meer. Maar wie weet komen we elkaar binnenkort nog ergens tegen in wederom Australië of ergens anders op de wereld. Op het vliegveld had ik tijd over om mijn laatste filmpje online te zetten, echter heeft mijn laptop het half begeven waardoor het niet lukte helaas. Hopelijk lukt het volgende week ergens. Nu afschakelen en richting Joery en Erik in Bali.

Ik heb echt enorm genoten van de eerste paar weken in Australië waarna ik besloten heb te gaan werken op farms om zo in aanmerking te komen voor een 2e jaar visum. Het farmwork was niet altijd even leuk en vaak moeten afzien, inmiddels heb ik 52 dagen gewerkt en hoef ik in oktober/november nog 36 dagen te werken.

1. Etienne borgers:
    13 augustus 2016
    Inderdaad weer n mooi verhaal Nick!
    Ik kan je verzekeren dat t werk in Noorwegen n stuk relaxter zal zijn :-)
    Ben benieuwd hoe je tijd in Indonesie zal zijn. Tot binnenkort!
  2. Thomas:
    14 augustus 2016
    52 dagen al gewerkt! Neet mie normaal... En nu Bali. Ben eens benieuwd hoe dat bevalt! Ook naar je volgende filmpje overigens...
  3. Karin:
    15 augustus 2016
    Dank voor je verhaal Nick! Altijd zo bijzonder om te lezen. Petje af voor het werk op de farm voor jullie 2 jaar werkvisum. Daarmee tonen jullie absoluut karakter! Trots op jou en Bram en verheug me erop je binnenkort weer te zien! Nog veel plezier in Indonesie
  4. Anne-Pim van Oostveen:
    16 augustus 2016
    Hi Nick,

Australie is geweldig! ik ben er zelf ook een tijdje geweest. Deze reactie plaats ik omdat omdat jij actief een reisblog bijhoudt en ook reiservaring hebt. Ik ben onderzoek aan het doen naar mensen die tijdens hun reis een blog bijhouden. Hopelijk wil je 5 minuten de tijd nemen om via de onderstaande link een vragenlijst in te vullen. Het is snel gedaan en helpt mij enorm. Ook leuk, omdat je inzicht krijgt in je eigen gedrag en motivatie.

Groetjes,

Anne van Oostveen

Link:
  5. Dodger:
    30 augustus 2016
    een beetje later als normaal je verhaal weer gelezen
    goed van je om op de standpunt te blijven bij jin !
    verjaardagen en speciale dagen blijven altijd moeilijk, maar op het moment dar je het realiseerd ben je al halfweg .....
    tuurlijk is je famile dan een gemis !
    weer heel veel ervaring rijker en op naar de rest van de reis, topper !