Laatste week Noorwegen

15 november 2016 - Trondheim, Noorwegen

De laatste week is alweer aangebroken, mijn god de tijd vliegt weer hoor! Het zou tevens een drukke week worden, aangezien er verschillende dagen 3 voorstellingen per dag gespeeld moesten worden en ook nog eens op verschillende scholen. We zouden overnachten in hotels waarin we al eerder verbleven en die ons zeer bevielen dus dat is een voordeel. Ook liggen deze al op de weg richting Oslo.

Maandag 19 september

Dit ontbijt stelde dus helemaal niks voor he, wat een ellende! Gelukkig had Etienne vorige week al contact gehad met kinderen van de school voor vanmiddag of ze een lunch moesten voorbereiden dus dat was wel fijn. Om hier even op in te haken, veel scholen maken een aantal (3-4 kinderen) verantwoordelijk voor het ontvangst en het regelen van koffie en thee voor ons. Wat ik opzicht een goed initiatief vind van de scholen om kinderen op jonge leeftijd (10-11 jaar) al een soort van hospitality aan te leren. Het was weer even wennen na wederom een weekend met veel alcohol. Maar alles verliep weer goed gelukkig. Ook de lunch was prima verzorgt, lagen allerlei verschillende broodjes met kaas, gerookte zalm en salades. Na de eerste 2 optredens moesten we snel door naar de laatste school aangezien de speling niet erg ruim was. Na het laatste optreden was het nog een half uurtje rijden richting Bårdshaug Herregård, in dit hotel hadden we al eerder geslapen. Ik ben al de hele reis aan het vertellen tegen Etienne dat ik graag een bad op mijn kamer wilden hebben, maar steeds was er alleen een douche. Toevallig nu kreeg Etienne een kamer met een bad en was hij zo aardig om te switchen van kamer haha. In de avond wilden we gaan eten bij een Aziaat die tijdens ons vorige verblijf hier erg goed eten serveerde, helaas was deze dicht op maandag en belanden we ergens anders. Gelukkig zouden we 3 nachten in dit hotel blijven dus konden we morgen terug gaan naar de Aziaat.

Dinsdag 20 september

Vandaag was een rustig dagje vergeleken de rest van de week. We moesten maar op 1 school spelen. Tijdens de optredens door hadden we veel tijd en aangezien we in een gymzaal speelden hadden we genoeg tijd om wat leuke filmpjes te maken. Op een gegeven moment hadden we een manier gevonden om in het opberghok van alle gymspullen te komen. Met als gevolg dat alle ballen door de gymzaal vlogen, voelde me net een klein kind haha. Aangezien we vroeg in de middag terug waren bij het hotel, besloten we een wandeling te maken in een natuurgebied boven op de berg. Wat leidde tot prachtige uitzichten, uiteraard waren we weer zo slim om een stukje van het pad af te wijken met als gevolg natte sokken. In de avond naar de Aziaat die wederom heerlijk eten serveerde.

Woensdag 21 september

De eerste school waar we naar toe moesten vandaag lag in Lensvik. Ik had al even opgezocht waar deze lag en de route er naar toe beloofde een mooie te worden, aangezien bijna de hele route langs het water van een fjord was. Uiteindelijk werd het nog spannend of we op tijd zouden komen aangezien de weg gedeeltelijk was afgesloten. Hierdoor stonden we zeker een kwartier te wachten en de komende 5 km konden we slechts 30 kilometer per uur rijden. Aangezien we inmiddels na 2,5 week goed op elkaar waren afgestemd stond het decor binnen 15 minuutjes op en waren we nog netjes op tijd. De overige 2 optredens waren zoals gewoonlijk en inmiddels zaten we alweer over de helft van de laatste week.

Donderdag 22 september

Ondanks dat het opbouwen van de voorstelling een 15 minuutjes duurt wilde Etienne altijd een uur van te voren aanwezig zijn. Ik had wel vaker zoiets van waarom, we zijn toch zo klaar, maar het is zijn verantwoordelijkheid dus dan doen we dat ook! En vandaag was ik ook blij dat we zo vroeg waren. Waar bij alle overige scholen we de auto kortbij konden parkeren moesten we vandaag een stuk lopen, vervolgens lange gangen door, 3 trappen op en weer 1 trap af voordat we in de ruimte van de voorstelling waren. Nou zo zie je maar dat het toch ergens goed voor is geweest dat we steeds ruim op tijd aanwezig waren haha. Na de eerste 2 optredens hadden we ruim de tijd voor het laatste optreden. Onderweg naar de laatste school kwamen we nog een skischans tegen waar we even zijn gestopt, omhoog zijn gelopen en van het uitzicht hebben genoten.

Vrijdag 24 september

Laatste dag werken, gemixte gevoelens vandaag super blij om naar huis te gaan en m’n moeder weer te zien maar tegelijkertijd enorm jammer dat dit uitstapje er alweer bijna op zit! Maar eerst nog vanavond in Oslo op stap haha. Na de optredens van vandaag moesten we het decor helemaal uit elkaar schroeven, zodat het makkelijker op te bergen is voor Etienne wanneer we weer terug in Nederland zijn. Het was een 5 uurtjes rijden naar Oslo en nog 1 maal konden we genieten van de prachtige omgeving. Op een aantal plaatsen gestopt om foto’s te maken en rond een uurtje of 19 kwamen we aan bij het opera hotel midden in het centrum van Oslo. Een prachtig hotel waarvan ik niet eens durf te vragen wat een kamer hier kost haha. Een hapje gaan eten bij een Indiaas restaurant en vervolgens de stad in. Wat me meteen opviel was dat er heel veel jongere kinderen rond liepen en wat bleek Justin Bieber had net een optreden gegeven haha. Etienne nam me mee naar een ‘ijsbar’ we kregen een dikke jas en handschoenen aan, waarna we ruimte inliepen die helemaal van ijs was met mooie figuren van ijssculpturen. We kregen een typisch Noors drankje aangeboden en uiteraard kon de jagermeister ook niet ontbreken. Vervolgens gingen we naar een rooftopbar in het centrum, vanuit hier had je een prachtig uitzicht over de stad waarvan we genoten onder het genot van een glaasje Zacapa (a €20,-). Inmiddels was het tijd om de kroeg in te duiken, dus vertrokken we naar een pianobar in de buurt. Werd ik me daar geweigerd, omdat ik geen paspoort bij me had de mafkees. Dan maar naar een andere bar en uiteindelijk hebben we een rondje gemaakt langs verschillende bars en werd het een leuke avond (ben overigens niet meer om mijn paspoort gevraagd).

Zaterdag 25 september

Met een redelijke kater werd ik wakker. Op naar de ontbijt ruimte waar ik met Etienne had afgesproken. Uiteraard vond ik hem niet, dus heb hem gebeld met de vraag of die naar het koffie apparaat kon lopen. Wat bleek, ben gewoon 2 keer finaal langs zijn tafeltje gelopen zonder hem te zien zitten, zegt alweer genoeg. Na het ontbijt besloten we nog een naar het opera gebouw te lopen en te gaan bezichtigen. Een gigantisch mooi gebouw dat zeker de moeite waard is om te bezichtigen wanneer is je in Oslo bent. Dit keer op tijd richting de boot vertrokken, zodat we niet te laat kwamen haha. Aangezien het zonnetje scheen besloten we in het begin op het buitendeck plaats te nemen en te genieten van het uitzicht. Na het avondeten een gokje gewaagd in het casino, de musical gezien en als afsluiter nog een drankje in de discotheek.

Zondag 26 september

Met een vertraging van 30 minuten kwamen we aan in Kiel, nu stond alleen de terugweg naar Maastricht nog op de planning. Etienne had me al gewaarschuwd dat er 9 van de 10x file stond op zondag. En ja hoor vandaag was het weer prijs, tal van ongelukken en ik weet niet hoeveel wegwerkzaamheden. Uiteindelijk arriveerde we rond een uur of 19 in Maastricht en zag ik eindelijk mijn moeder weer! In de avond gezellig met z’n alle (Mam, Huub, Jill en Stefan) gegeten en verhalen verteld. Voelt goed om weer in een ‘vol’ huis thuis te zijn, aangezien ik de vorige keer alleen was (ook niet verkeerd hoor haha).

1. Etienne borgers:
    15 november 2016
    Klopt helemaal t verhaal
  2. Dodger:
    19 november 2016
    Geweldig verhaal weer. Mooie herinneringen en avonturen. Dit ga je nooit meer vergeten. Wat een genieten ook, je voelt bijna hoe mooi het moet zijn. En ja de tijd vliegt. Dikke kus dodger
  3. Jose:
    19 november 2016
    Hé Nick,leuk om nu nog over je avontuur in Noorwegen te lezen terwijl jij alweer lang en breed in Moreton Island zit Geniet maar lekker en " verbreed je horizon" ik mis je wel hoor
  4. Jose:
    Dikke zoen